סימן רס"ד /// סעיף ה
- חלב שהתיחו אותו מותר להוסיף לו שמן ולהדליק בו, והטעם אומר המ"ב לפי שמעיקר הדין אפשר להדליק בחלב מהותך, אלא שגזרו אטו שאינו מהותך, ולכן אם הוסיף שפיר דמי.
סימן רס"ד /// סעיף ו
- סדר עדיפויות בשמנים הוא: א- שמן זית הכי טוב, משום שהוא נמשך אחר הפתילה יותר מכולם, ב- שאר השמנים שאורן צלול, ג- נר שעוה שאורו יפה וצלול יותר מנר מחלב, ואם יש נר שהוא צלול יותר משעוה עדיף אותו.
- ובימנו במה עדיף, הגרמ"פ סובר שעדיף נר שלנו משמן זית, שהרי לקמן כתוב שמותר לקרוא לאור הנר שלנו משום שאין חשש שמא יטה, ואילו לאור השמן אסור לקורא שמא יטה, ובהכרח שהנר דולק טוב יותר, וכן נהגו החזו"א והסטייפלער, אמנם הקצות השולחן והכף החיים והגרי"ש נהגו בשמן.
- האם יוצאים בהדלקת נרות בחשמל, הגרי"ש מתיר אף בפלורוסנט שאין בו נר לוהט, משום שהעיקר זה שיהיה אור ויש אור, והגרש"ז והאור לציון מחלקים שאם זה פנס או מצבר שכוח החשמל מופעל בו, יוצא יד"ח, אבל אם מדובר בכוח חשמל שמופעל כל פעם מחדש, לא יוצא יד"ח, משום שזה כמו שאדם הדליק בלא שמן, והגרנ"ק מסתפק אם יוצא יד"ח בחשמל.
- האם יש ענין להדליק נרות כאשר יש חשמל, הגרמ"פ אומר שהחובה בנרות משום שכך היתה התקנה של חז"ל, וגם יש חשש שמא החשמל יפול, והגרי"ש והגרש"ז כתבו שראוי לא לסמוך רק על החשמל, שהרי בזה ניכר שמדליקים לכבוד שבת, או שהיא תדליק נרות והבעל ידליק את החשמל, ואם היה החשמל דלוק יכבה וידליק, והגרנ"ק סובר שלכתחילה תדליק את הנרות על השולחן או סמוך לו כדי שיוכלו להנות מהם, ואם אין אפשרות שתדליק אף את החשמל.
- כשמדליקים את החשמל, האם יש ענין להקדים את הנרות, הגרי"ש סובר שאין הבדל מה היא תקדים, והגרנ"ק סובר שקודם את החשמל, משום שאם קודם את הנרות ואח"כ את החשמל, הרי האור של החשמל הא יותר חזק ואם תדליק את החשמל אחר הנרות, זה יחשב כאילו כיבו את הנרות שהרי לא מרגישים אותם כשיש את החשמל.
- נר העשוי מגז, דעת החזו"א שמברכים על הדלקתו.
סימן רס"ד /// סעיף ז
- אומר השו"ע שיכול לכרוך זפת או שאר דברים האסורים מסביב לפתילה, משום שהעיקר שלא ישים בכוסית וידליק עימם שהרי אין נמשך אחר הפתילה.
סימן רס"ד /// סעיף ח
- צריך שידליק את רוב הפתילה, כדי שהלהב יעלה יפה מיד כשמסלק ידו ממנו, ועוד אומר הערוך השולחן שיש חשש שמא האור יכבה אם לא יעשה כך.
סימן רס"ד /// סעיף ט
- לדעת השו"ע ל"צ להבהב את הנר קודם ההדלקה, והרמ"א כתב שנהגו להבהב משום שיאחז האור יפה בה.
- בנרות שלנו האם יש ענין שיהבהב, המ"ב סובר שיש ענין ושהבעל יעשה זאת, כדי שהאשה לא תשהה מלהדליק כשיגיע הזמן, והחזו"א והסטייפלער לא נהגו זאת, כיוון שהנרות שלנו דולקים יפה גם בלי זה.
סימן רס"ד /// סעיף י
- לא מדליקים בסמרטוטים אפילו מחוריכן, משום שהאור לא נתפס בהם יפה.
- הפמ"ג אומר שלא ידליקו בנר מחרס על השולחן משום שזה מאוס, אך בזכוכית או בחרס מצופה שאינו מאוס שרי, ועני ודאי יוכל להדליק בחרס רגיל.