סימן רס"ב /// סעיף א'
-
-
- השו"ע אומר שצריכים לסדר את השולחן ואת המיטות לכבוד שבת.
- יש שני מלאכים שמלוים את האדם כשהוא חוזר מביהכנ"ס, אחד מלאך טוב ואחד רע, אם השולחן ערוך ויש נרות והמיטה מוצעת, אזי המלאך הטוב אומר יהי רצון שכך יהיה לשבת הבאה, והמלאך הרע עונה אמן בעל כורחו, ואם לא אזי המלאך הרע מקלל וכו' ה' ירחם.
- המ"ב אומר שכל השבת השולחן צריך להיות מכוסה במפה עד להבדלה.
- יש נוהגים ששמים שתי מפות כדי שכשמחליפים את המפה העליונה או מנקים אותה השולחן לא יהיה מגולה אפילו שניה אחת.
- כשקונה דברים יאמר על כל דבר לכבוד שבת קודש, והכף החיים אומר שאומר על כל פעולה ופעולה שעושה לכבוד שבת קודש ולקיים מ"ע של "והכינו את אשר יביאו", והשו"ע אומר שכשעושה מעשים לא צריך לומר אלא מספיק לחשוב.
- טוב לפנות את קורי עכביש בע"ש, ואם לא פינה מע"ש, התהילה לדוד אומר שזה מוקצה ואסור, והגרש"ז אומר שזה לא מוקצה, משום שזה כגרף של רעי.
- ישתדל שיהיה לו בגדים נאים לשבת.
- אומרים הכף החיים והגרנ"ק לא ללבוש בגדי שבת בחול משום שממעט בזה את כבוד השבת.
- האריז"ל החליף אפילו את החגורה לכבוד שבת, והגר"א החליף את כל בגדיו, והחזו"א החליף אפילו את הכיפה.
- הבן איש חי אומר של"צ להחליף את הנעלים, אמנם הכף החיים כתב שיש בזה מידת חסידות, וכן נהג החזו"א.
- בגדים הצמודים לגוף, אומר הגרנ"ק שא"צ מיוחדים לשבת, משום שגם אין שייך בהם את הדין של "וכבדתו" שהבגדים יהיו מכובדים, וגם רגילים בין כה וכה לכבסם כל פעם.
- הגרנ"ק אומר שאין חיוב שתהיה חולצה מיוחדת לשבת.
- לגבי בגדי חורף כסוודר מעיל וכו', אומר הגרנ"ק שא"צ שיהיו מיוחדים לשבת, שהרי לא מתכבדים בהם ולא כבסים אותם כל פעם.
- לצחצח נעליים, הגרנ"ק אומר שאין חיוב לצחצח לשבת, אך אם מצחצח אזי הוא מקיים מצות כיבוד שבת.
- הח"א אומר שגם אדם שנמצא בעיר שכולם גויים ילך עם בגדים מיוחדים לשבת, שהרי אתה צריך לכבד את השבת בעצם ולא רק שיראו אותך.
- אין לקחת ילד עם בגדי שבת משום שהוא יכול ללכלך, אלא אומר המ"ב שישים איזה כרית או סודר ואז ייקח את התינוק.
- כל המרבה לכבד את השבת הן בגוף הן בבגדים הן באכילה ושתיה הרי זה משובח.
- הזוהר כתב שיזהר שלא יהיה שום מחלוקת בשבת, ובפרט בין איש לאשתו.
- כשאומרים לכה דודי מסתובבים לאחורה באמירת בואי בשלום, להכף החיים בשם האריז"ל מסתובבים לצד מערב, והגרנ"ק מדייק מהמ"ב שמסתובבים לכיוון הפתח של ביהכנ"ס.
-