האם שייך לדחות תענית מימות הקיץ לימות החורף ?

ט' ניסן תשפ"א-סימן תקס"ח- סעיף ג'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן יכול אדם להחליף תענית שהיא ביום ארוך ליום קצר?מדוע המתענה תענית חלום בחודש ניסן אינו צריך להתענות יום נוסף על תעניתו? ואיזה תענית שקולה כנגד ארבעים תעניות?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תענית במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקס"ח סעיפים ג' – ה' ]

קיבל על עצמו תענית בימות הקיץ ורוצה לדחותה לימות החורף

בימי החורף, הימים קצרים יותר, וקל יותר להתענות, ולכן, אדם שעומד בימות הקיץ, וקיבל על עצמו להתענות כך וכך ימים, מכיוון שהוא לא הזכיר במפורש מתי הוא יצום את אותם ימים, האם מיד או לאחר זמן, הדין הוא, שהוא יכול לדחות את אותם ימי תעניות לימות החורף, שהימים קצרים יותר, וקל יותר להתענות, וכל זה בדיעבד, אבל לכתחילה, חייב להתענות מיד כשקיבל על עצמו את התענית, ואסור לו לדחות אותה, כיוון שחוששים שמא הוא ימות, והוא לא יקיים את נדרו, אבל אם הוא נאנס ואינו יכול להתענות בקיץ, או שנשאר זמן מועט עד החורף, הדין הוא, שיכול לדחות את התעניות לחורף.

החלפת תענית של יום ארוך ביום קצר

יכול אדם ללוות יום ארוך ולשלם יום קצר, כיוון שכל אחד נקרא 'יום', ודין זה, הולך על סעיף ב' שבו מבואר, שאדם שנדר לצום במשך עשרה ימים באיזה יום מיוחד מתוך העשרה, והתחיל לצום ביום מסוים, הדין הוא, שהוא יכול להפסיק מלצום אותו יום אם אירע לו איזה דבר מצוה או מפני אדם גדול, ויכול ללוות תמורתו יום אחר, ועל זה אומר הרמ"א, שיכול ללוות יום קצר יותר תמורת אותו יום ארוך שבו הוא התחיל לצום.

ארבעים תעניות

אדם שצם ברציפות שני ימים ושני לילות, אותו צום שקול כנגד ארבעים תעניות שאינם רצופות, ויש אומרים, שאדם חלש מספיק לו שני ימים רצופים, אבל אדם בריא, צריך לצום שלשה ימים רצופים, ויוסיף עוד שתי שעות בליל ד', ובסך הכל יהיו לו ע"ד שעות, וסימן לדבר, 'שובה ישראל עד ה' אלקיך' ע"ד – בגימטריא 74, דהיינו, תוספת שתי שעות בליל ד', ואלו האוכלים בתחילת הלילה לא הפסידו, כיוון שהתענית שלהם היא כמניין חסד, שהוא 72, וכל זה אמור רק באדם שהתחייב לצום ארבעים יום שאינם רצופים מכח תשובה שהוא צריך לעשות, כגון שחילל שבת, או עבר על שאר עבירות, שבזה הדין הוא, שאם הוא צם שני ימים ושני לילות רצופים, או ג' ימים, זה עולה לו כמו ארבעים יום שהוא התחייב בהם, ובכל זאת, יותר טוב שיצום ארבעים צומות מפוזרים מאשר לצום שניים או שלשה ימים, אבל מי שנדר לצום ארבעים יום, לא יועיל לו לצום שני ימים ושני לילות רצופים, אלא הוא צריך לקיים מה שנדר כפשוטו, ולצום ארבעים יום, ומסתפק הפרי מגדים, באדם שקיבל על עצמו לצום שני ימים רצופים, האם יכול לשנות זאת לארבעים יום שאינם רצופים.

תענית חלום בימים שלא מתענים בהם

אדם המתענה תענית חלום ביום טוב או בחול המועד, או בראש חודש, או בחנוכה ופורים, או בערב יום הכיפורים, צריך להתענות יום נוסף על כך שהתענה בימים אלו, ואומר המשנה ברורה, שהמתענה תענית חלום בראש חודש ניסן או בראש חודש אב, אינו צריך להתענות תענית נוספת על כך, כיוון שיש אומרים שמצוה להתענות בהם, וכמבואר בסימן תק"פ.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן