מתי עושים ברית מילה בתשעה באב ?

י"ב אדר תשפ"א- סימן תקנ"ט- סעיף ז'- סעיף ח'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה החידוש בכך שלא מברכים על הבשמים בברית?מי שותה את הכוס של ברכה? האם מותר ללבוש בגדי שבת בברית? ומה הדין לעניין ברכת שהחיינו?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תשעה באב ושאר תעניות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקנ"ט סעיפים ז' – ח']

זמנה של ברית מילה בתשעה באב

כתב השולחן ערוך, ברית מילה שחלה בתשעה באב, עושים אותה לאחר שגומרים את הקינות, אבל לא לפני כן, ומבאר המשנה ברורה שהטעם הוא, משום שעם ישראל עושים את ברית המילה בשמחה, ולכן לא מתאים לעשות ברית מילה שהיא של שמחה, בשעת קינות והספד, ויש ממתינים עם המילה עד לאחר חצות, משום שלפני חצות עדיין חלה אבלות, וכמבואר לעיל בסעיף ג' שיושבים על הרצפה עד לאחר חצות, ולכן לא מלים עד לאחר חצות, ואומר הרמ"א, שהמנהג הוא כסברא ראשונה, שלא ממתינים עד לאחר חצות, אלא מלים לאחר שגומרים את הקינות, משום שזריזים מקדימים למצוות.

ברכת הבשמים

מברכים את ברכת המילה בלי בשמים, ואף על פי שגם סתם כך בכל ברית מילה לא מביאים בשמים למילה, בכל זאת החידוש כאן הוא, שזה בא להוציא מדעת הגאונים הסוברים, שמכיוון שלא מביאים כוס של ברכה בברית מילה שחל בתשעה באב, ואפילו לא בשביל לתת אותו לתינוק לשתות, אם כך במקום כוס של ברכה מביאים בשמים, ועל זה מחדש השולחן ערוך, שלא מברכים על הבשמים.

טלית ותפילין

לעניין עיטוף טלית והנחת תפילין במילה שנערכת לפני חצות, מובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', שנוהגים להתעטף בטלית ולהניח תפילין גם כשיש ברית לפני חצות, שהרי בלאו הכי שיטת הגר"א היא, להניח תפילין לאחר הקינות אפילו לפני חצות, ויש לנהוג כך לכל הפחות בשעת הברית.

שתיית כוס של ברכה

אם היולדת נמצאת בברית המילה, יברך על הכוס ותשתה ממנו היולדת, ובלבד שתשמע את הברכה, ולא תפסיק בדיבור בין שמיעת הברכה לבין שתיית הכוס, ואם היולדת לא נמצאת בברית המילה, יברך על הכוס, ויתן לתינוקות לטעום, ואף על פי שבהבדלה כשחל תשעה באב במוצאי שבת, לא נותנים לתינוק לשתות מההבדלה, מבאר המשנה ברורה שהסיבה היא, מכיוון שזה דבר קבוע, אם יתן לתינוק לשתות מההבדלה, אנו חוששים שהתינוק עלול להתרגל לשתות בתשעה באב גם כאשר הוא יהיה גדול, אבל ברית מילה שאינה דבר קבוע, אפשר לתת לתינוק לשתות.

לבישת בגדי שבת

מותר לבעל ברית ללבוש בגדים אחרים ואפילו בגדי שבת, אבל לא בגדים לבנים ממש, ובעלי הברית הם, אבי הבן, והמוהל, והסנדק, ומותר להם ללבוש בגדי שבת לאחר שגמרו את הקינות ובאים למול את התינוק.

ברכת שהחיינו

לעניין ברכת שהחיינו הנאמרת בברית מילה, מובא כאן בהערה, שבעל הברית יכול לברך שהחיינו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן