כמה זמן לאחר תשעה באב מותרים כל האיסורים ?

י"ד שבט תשפ"א- סימן תקנ"א- סעיף ד'- סעיף ו'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם נוהג 'שבוע שחל בו תשעה באב' באופן שתשעה באב חל בשבת ונדחה? מאימתי אסור להסתפר?האם מותר לברך 'שהחיינו'? ומדוע נהגו שלא ללבוש בגדי שבת בשבת 'חזון'?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תשעה באב ושאר תעניות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקנ"א סעיפים ד' – ו']

הדברים המותרים לאחר תשעה באב

כתב השולחן ערוך, מעיקר הדין, לאחר תשעה באב מותר להסתפר ולכבס מיד, ומוסיף המשנה ברורה, שמותר גם לאכול בשר ולשתות יין, ומביא המשנה ברורה ממה שכתוב לקמן סימן תקנ"ח, שמצד המנהג יש להחמיר בכל הדברים, ולאסור אותם עד עשירי באב בחצות היום.

'שבוע שחל בו' כאשר תשעה באב חל בשבת

אם חל תשעה באב בשבת ונדחה לאחר השבת, מותר בכל הדברים, דהיינו, באכילת בשר, שתיית יין, כיבוס ותספורת, וההיתר הוא בין בשבוע שלפני שבת, שהרי זה לא נקרא 'שבוע שחל בו תשעה באב', ובין בשבוע שלאחר שבת, דהיינו, לאחר התענית, ויש מי שאומר, שנהגו לאסור את כל השבוע שלפניו, ומבואר במשנה ברורה, שמכיוון שבאמת תשעה באב חל בשבת, אלא שהוא נדחה לאחר השבת, לכן כל השבוע שלפני שבת, נחשב לשבוע שחל בו תשעה באב, ואסור, חוץ מיום ה' ויום ו' שמותר לכבוד שבת לכבס, אבל אסור להסתפר גם כשזה לכבוד שבת.

איסור תספורת מי"ז בתמוז

אומר הרמ"א, אנחנו נוהגים להחמיר מתחילת ראש חודש לעניין כיבוס, ובתספורת נוהגים להחמיר מי"ז בתמוז, ומבאר המשנה ברורה, שבאמת יש מקום להחמיר גם לגבי כיבוס ולאסור מי"ז בתמוז וכמו לגבי תספורת, אלא שלא רצו להחמיר בזה כל כך, משום שאין רוב הציבור יכולים לעמוד בזה.

כיבוס בגדי גוים

אסור ליהודי לכבס בגדי גויים בימים אלו, משום מראית עין, שמא יחשבו שהוא מכבס בגדי יהודים, ובאמת, במקומות שהגויים לובשים בגדים שאינם דומים לבגדי היהודים, אין בזה איסור, ומדייק המשנה ברורה, שמזה שהרמ"א לא הגיה כאן, שלדידן נוהגים באיסור הזה כבר מי"ז בתמוז, משמע, שבזה גם הרמ"א מודה, שהאיסור לכבס בגדי גויים, הוא רק מראש חודש אב, ואדם שאין לו מה לאכול, מותר לו לכבס בגדי גויים באופן שיתפרנס מזה רק שיעור  כדי חייו, ומובא בשער הציון, שיש היתר נוסף לזה, והוא, כאשר מכבס בצינעה.

לבישת בגדי שבת בשבת 'חזון'

בגדים חדשים, בין לבנים, בין צבועים, בין של צמר או פשתן, אסור ללבוש בשבת זו, ואנו מחמירים מראש חודש והלאה, והביאור הלכה מוסיף, שלאו דווקא בגדים חדשים, אלא גם בגדים ישנים מכובסים אסור ללבוש, וכן אסור ללבוש בגדים מגוהצים כלל, ולכן נהגו לאסור בגדי שבת בשבת חזון, משום שהם מגוהצים, והרי הם כחדשים.

ברכת 'שהחיינו'

בגד חדש שצריך לברך עליו 'שהחיינו', אסור ללבוש אותו מי"ז בתמוז, משום שאסור אז לברך שהחיינו, ויש דעות שמקילות לברך שהחיינו בשבתות שמי"ז בתמוז והלאה עד ראש חודש אב, ומראש חודש אב, גם בשבת אסור לברך שהחיינו, ובגדים שלא צריך לברך עליהם שהחיינו, כגון בגדים שאינם חשובים, מותר ללבוש אותם מי"ז בתמוז עד ראש חודש אב, אבל לאחר ראש חודש אב, אסור ללבוש בגדים חדשים כלל, והמשנה ברורה שולח למה שכתוב לקמן בסעיף י"ז, שם מבואר דעת הגר"א, שמותר לברך שהחיינו, ועל כל פנים בשבת אין להחמיר בזה, כיוון שהרבה אחרונים מסכימים להקל בשבת.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן