האם מותר ליטול ציפורניים בשבוע שחל בו תשעה באב ?

י"ג שבט תשפ"א- סימן תקנ"א- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין לעניין סירוק הראש? אדם שיש לו בגד אחד מדוע בחול המועד מותר לו לכבס ואילו בשבוע שחל בו תשעה באב אסור לו לכבס?האם מותר להציע את המיטה בבגדים מכובסים? ומה הדין בגיהוץ?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תשעה באב ושאר תעניות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקנ"א סעיף ג']

תספורת וכיבוס ונטילת ציפורניים 

כתב השולחן ערוך, שבוע שחל בו תשעה באב, אסור להסתפר ולכבס, ומביא המשנה ברורה צד, שגם נטילת ציפורניים אסורה בשבוע זה, ולצורך טבילת מצוה מותר, וכן לכבוד שבת, כגון כשחל תשעה באב בשבת, מותר ליטול הציפורניים בערב שבת, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', שגם לפי שיטת הרמ"א שנוהגים להחמיר בכל האיסורים מראש חודש, אבל נטילת ציפורניים אסור רק בשבוע שחל בו תשעה באב, ומובא גם לדייק זאת מהמשנה ברורה שאומר, שכשחל תשעה באב בשבת, מותר בערב שבת ליטול הציפורניים, והרי אם האיסור הוא מראש חודש אב, אז ההיתר נוגע לכל שבת חזון, ולא רק באופן שחל תשעה באב בשבת, וכן מובא דעת מרן הגרי"ש אלישיב, שמותר ליטול ציפורניים בידיו, וכמו לעניין אבלות שמותר לאבל ליטול בידיו או בשיניו, ולעניין סירוק הראש, אין להחמיר אפילו בשאר ימי השבוע.

כיבוס בשבוע שחל בו חמור מכיבוס בחול המועד

עוד אומר השולחן ערוך, אפילו אינו רוצה ללבוש את הבגד עכשיו אלא לאחר תשעה באב, אסור לכבס, כי עצם הכיבוס אסור, ומבאר המשנה ברורה, שהאיסור הוא משום שנראה כמסיח דעתו מן האבלות, ואפילו שיש לו רק חלוק אחד, אסור לו לכבס בשבוע שחל בו תשעה באב, ובדין הזה, שבוע שחל בו תשעה באב חמור מחול המועד, משום שלגבי חול המועד מבואר לעיל בסימן תקל"ד סעיף א', שמי שיש לו רק חלוק אחד, מותר לו לכבס בחול המועד, ואילו לגבי שבוע שחל בו תשעה באב, איסור כיבוס הוא גם למי שיש רק חלוק אחד, ואלי החילוק בזה הוא, כי הסיבה שאסור לכבס בחול המועד, הוא בכדי שאדם יכבס לפני יום טוב, וזה לא שייך באדם שיש לו רק חלוק אחד, כי גם אם הוא יכבס את אותו חלוק לפני חול המועד, במשך חול המועד הוא יתלכלך, אבל לגבי האיסור של כיבוס בשבוע שחל בו תשעה באב, זה איסור מעיקר הדין, ולכן אין היתר למי שיש רק חלוק אחד.

לבישת בגדים מכובסים

גם בגדים המכובסים לפני תשעה באב, אסור ללבוש אותם בשבוע שחל בו תשעה באב, וכן אסור להציע בהם את המיטה, ואפילו מטפחות הידיים והשולחן, אסור, וכיבוס שלנו, דהיינו, של חו"ל, שהוא כיבוס פחות טוב משל ארץ ישראל, כיבוס זה מותר בשבוע שחל בו תשעה באב, אבל ללבוש בגד מכובס מותר רק לאחר תשעה באב.

גיהוץ בגדים

גיהוץ שלנו, דהיינו, של חו"ל, אסור, וכלי פשתן הגיהוץ שלהם, לא נחשב לגיהוץ שאסור, ולכן מותר לגהץ אותם בשבוע שחל בו תשעה באב, והטעם שאין בהם איסור גיהוץ, מבאר הביאור הלכה, או משום שאין חוששים לגהץ אותם כיוון שהם קרובים לבשר, או משום שאין הזיעה והטינוף יוצאת מהם על ידי הגיהוץ כיוון שהם קרובים לבשר, ומוסיף המשנה ברורה, שכלי פשתן מותר לגהץ אפילו בארץ ישראל, אבל נהגו לאסור אפילו כלי פשתן, ואפילו בכיבוס שלנו, בין ללבוש ובין לכבס ולהניח, ואין להקל בדבר, כיוון שנהגו, ומה שנהגו להחמיר בכיבוס שלנו, מבאר המשנה ברורה שיתכן, שמה שכתוב בגמרא שכיבוס של חו"ל מותר, הכוונה רק לבבל, כי המים שבבל הם עכורים, והבגדים לא מתלבנים יפה, אבל בשאר חו"ל, אין את ההיתר של כיבוס שלנו, ולכן יתכן שמעיקר הדין אסור לכבס, ומוסיף הביאור הלכה, שלפי זה שכל הארצות דומות לארץ ישראל שאסור לכבס בהם, אם כך, גם כלי פשתן אסור לכבס, כיוון שהקולא של כלי פשתן היא רק בגיהוץ ולא בכיבוס.

גיהוץ הוא במים ואפר או בנתר ובורית, ובזמן הזה שמכבסים במים שמעורב בהם אפר או נתר ובורית, לכן זה נידון כגיהוץ, ואסור מדינא אפילו בכלי פשתן ללובשם.

כיבוס על ידי גוי

אומר הרמ"א, כל האיסורים שנאמרו בשבוע שחל בו תשעה באב, דהיינו, להסתפר ולכבס, אנו נוהגים לאסור כבר מראש חודש אב, ואומר הביאור הלכה, שמי שיש לו רק חלוק אחד, מותר לו לכבס, וכן אשה יכולה לכבס לבנים וללבוש ולהציע תחתיה, אבל בתשעה באב עצמו, לא תלבש לבנים, אלא לובשת חלוק בדוק יפה, וכן לכבוד שבת לובשים בגדי פשתן ומציעים לבנים על השולחנות כמו בשאר השבתות, ואסור לתת בגדים לכובסת גויה לכבס מראש חודש והלאה, אבל מותר לתת לה לפני ראש חודש, אפילו שהיא תכבס את הבגדים לאחר ראש חודש.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן