סיפר הרה"ג רי"י יוזוק שליט"א: פעם הייתי אצל רבינו הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, ור' יצחק לוינשטיין ז"ל בא עם אברך אחד ושאל: "מדובר באברך יקר שלומד טוב בכולל, ומציעים לו לעבור לכולל אחר. האם יעבור או לא?"
רבינו השיב: "עכשיו אתה לומד טוב, למה להחליף? תישאר איפה שאתה נמצא".
הוא יצא מהבית, ואחרי כמה דקות הוא חוזר ואומר: "אולי רבינו לא הבין טוב את השאלה – בכולל שהוא לומד עכשיו הוא צריך לנסוע כל יום (לא זוכר כמה זמן, אולי אמר חצי שעה), ואם יעבור כולל יחסוך את הנסיעה".
השיב רבינו: "עכשיו אתה ודאי לומד טוב, ושם ספק אם תצליח, למה לעזוב את הוודאי ולקחת את הספק?". השואל אמר: "אבל אני חוסך נסיעה". אמר רבינו: "מה עדיף, מקום שאתה ודאי לומד טוב עם נסיעה, או מקום שספק תלמד טוב בלי נסיעה? ודאי מקום שאתה ודאי לומד טוב!"
השואל אמר: "אבל אולי אח"כ לא יקבלו אותי לכולל השני". אמר רבנו: "מה עדיף, מקום שאתה ודאי לומד טוב, עם נסיעה, עם ספק שלא תתקבל למקום אחר – או מקום שספק תלמד טוב, בלי נסיעה, ובוודאי התקבלת שם"…
אותו שואל הביא עוד סברא ועוד סברא (לא זוכר הכל) כדי לעבור כולל, ורבינו ענה את כל ה'חד גדיא' – אחרי כל הסברות, עדיף מקום שאתה ודאי לומד טוב ולא לעזוב.
לבסוף יצא השואל, ואמר לנו רבינו שהשיב כן ע"פ הגר"ח וואלוז'ין שכתב ב'כתר ראש': "אם מצליח באיזה מקום או באיזה עניין, אל ימהר לשנותו" [כעין הגמ' ב"ב ג' ב' "לא ליסתור איניש בי כנישתא עד דבני בי כנישתא אחריתי], ופתח לנו את סידור הגר"א והראה כן בפנים. אז ראיתי שכבר ברגע הראשון תפס רבינו את כל הצדדים וענה מיד במילה אחת!
(כאיל תערוג וארא תשע"ח)
קליפ
משה יפה