האם כתיבה בלי שרטוט פוסלת את התפילין ?

ח' בסיון תשפ"ב - סימן ל"ב- סעיף ו'-אמצע סעיף ח' ''טוב להוציא''
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

היכן משרטטים על הקלף? ועל איזה חלק מעור הבהמה כותבים את התפילין? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ב סעיפים ו'- ז']  

שרטוט שורות בתפילין ומזוזה

הלכה למשה מסיני, שמזוזה צריכה שרטוט, ולכן, כדי לכתוב עליה, צריך לשרטט את השורות, אבל לגבי תפילין, אין דין שתפילין צריכים שרטוט, ובכל זאת יש דין אחר, והוא, שאסור לכתוב שלש תיבות מהתורה בלי שרטוט, ולכן, אם היה דין של שרטוט, היה צריך לשרטט את כל השורות כולם, אבל משום הדין הזה שאסור לכתוב שלש תיבות בלי שרטוט, לא צריך לשרטט את כל השורות כולם, אלא מספיק מה שהוא משרטט את השורה העליונה, ואת שאר השורות שמתחת, הוא כותב על פי השורה העליונה, ולכן, מזוזה שיש הלכה למשה מסיני שהיא צריכה שרטוט, צריך לשרטט את כל השורות כולם, אבל תפילין שאין בהם דין של שרטוט, אין צריך לשרטט את כל השורות כולם, אבל הרי אסור לכתוב שלש תיבות מהתורה בלי שרטוט, ולכן מספיק לשרטט את השורה העליונה, ואת שאר השורות שמתחת, יכתוב על פי השורה העליונה, אבל לשון השולחן ערוך בסעיף זה הוא, 'אין צריך לשרטט כי אם שיטה העליונה', זה לא מהדין שרטוט שנאמר לגבי מזוזה, אלא משרטט רק את השורה העליונה, אבל המשנה ברורה מדייק את הלשון 'אין צריך לשרטט', שאם הוא רוצה לשרטט, הרשות בידו.

כתב תפילין ללא שרטוט

אדם שלא יודע לכתוב את שאר השורות ללא שרטוט, ישרטט את שאר השורות, משום 'זה ק-לי ואנוהו', ובכל מקרה מבואר במשנה ברורה, שאם לא שרטט, וכתב את שאר השורות בלי שרטוט, אף על פי שהכתב עקום, התפילין כשרות.

אופן השרטוט

לא ישרטט בעופרת, משום שמקום השרטוט נשאר צבוע, ובדיעבד אין להחמיר, ויש אומרים, שצריך לשרטט תמיד למעלה ולמטה ומן הצדדים, אבל לא בתוך השורות עצמם, וכן המנהג.

הקלף שעליו כותבים תפילין

הלכה למשנה מסיני, לכתוב על הקלף ולא על הדוכסוסטוס, דהיינו, העור כאשר מפשיטים אותו מהבהמה, מחלקים אותו לשניים, החלק שלצד חוץ, הוא נקרא קלף, והחלק הפנימי הוא נקרא דוכסוסטוס, ואת התפילין צריך לכתוב על החלק החיצוני של העור לצד הבשר, ומבואר בשולחן ערוך, שהעור שלנו, אפשר לכתוב גם על החלק שצמוד לבשר, משום שמגרדים ממנו הרבה, ויוצא שהוא למעשה קלף ולא דוכסוסטוס.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן