שאלה: האם לאחר ביאת משיח צדקנו יהיה איסור מלאכה ביום עשרה בטבת?
תשובה: י"א שיהיה יו"ט גמור ואסור במלאכה ("דרשות חתם סופר" דרשה לז' טבת תקע"ד ד"ה כתיב צום), וי"א שלא יהיה איסור מלאכה רק אסור בתענית והספד ("טורי אבן" ר"ה י"ח: וכן משמע ברש"י שם). וי"א שיהיה חיוב לעשות סעודה ביום זה ("הערות נחל אשכול" עי' "ספר האשכול" עמ' 61, וכ"כ ה"מגן אברהם" סי' תקנ"ב ס"ק י"א לעניין תשעה באב, וא"כ ה"ה בשאר צומות).
שאלה: האם בחו"ל ינהגו שני ימים טובים של עשרה בטבת?
תשובה: י"א שכל מקום שלא יגיעו לשם שלוחי בי"ד מירושלים מר"ח טבת עד עשרה בטבת ינהגו שני ימים טובים, משום שלא ידעו באיזה יום עשרה בטבת, וספק דברי קבלה לחומרא ("טורי אבן" ר"ה י"ח:), וי"א שינהגו רק יום אחד יו"ט, משום דמדברי קבלה אין חיוב דווקא בעשרה בטבת, ואפשר גם בשאר ימי החודש, ורק מדרבנן תקנו בעשרה, וספק דרבנן לקולא ("מנחת חינוך" מצוה ש"א), אמנם ב"חידושי הגר"ח" ר"ה י"ח: כתב, דעשרה בטבת שונה מכל התעניות ומדברי קבלה הוא דווקא בעשרה בטבת דכתיב "בעצם היום הזה" וי"א שאין בזה נפק"מ למעשה, כי ע"י התקשורת והתחבורה המהירה שבזמננו בוודאי ידעו בכל העולם מתי עשרה בטבת (הגרי"ש אלישיב זצ"ל בהערות למס' ביצה ה':).
(הגרי"א הלוי דינר שליט"א, גיליון 'מים חיים' טבת תשע"ח)