היום נלמד: ברכת 'מְשַׁנֶה הבריות'
יום שלישי י"ב בסיון תשע"ז
על איזה אדם מברכים 'מְשַׁנֶה הבריות'?
הרואה אדם שמראהו חריג במיוחד – בצבע העור, מִרקם העור, צורת הגוף, צורת השיער, וכדומה, או שהוא עוור בשתי עיניו, וכיוצא באלו – אם חריגוּת זו היא מלידה, כלומר שכך ברא אותו השי"ת, מברך: "ברוך... מְשַׁנֶה הבריות". ואם רואה לאחר חלוף שלושים יום אדם נוסף בעל מראה דומה, מברך 'משנה הבריות' ללא 'שֵׁם ומלכות'; ויש שהורה לברך בשֵׁם ומלכות. ועל אותו אדם עצמו, לכל הדעות אינו מברך פעם נוספת. [שו"ע ח-ט, משנ"ב כא, כג, כט, ל ו־לא, ושעה"צ כו ו־לב; ביאורים ומוספים דרשו, 65]
על איזה בעל חי מברכים 'מְשַׁנֶה הבריות'?
חכמינו ז"ל אמרו שהרואה פיל, שהוא גדול במיוחד, וקוף, הדומה לאדם אך אין בו דעה ויש לו זנב – מברך 'מְשַׁנֶה הבריות'. ונחלקו הפוסקים אם מברכים דווקא על חיות אלו, או על כל בעל חי משונה. והרואה שני בעלי חיים משונים כאחד, יברך ברכה אחת על שניהם. ויש שכתבו כי בניגוד לאדם בעל מראה חריג (ראה לעיל), בבעלי חיים, אם רואה לאחר חלוף שלושים יום בעל חי משונה נוסף – נחלקו הפוסקים אם צריך לברך שנית. [שו"ע ח-ט, ושעה"צ לא; ביאורים ומוספים דרשו, 62 ו־65]
האם מותר להסתכל בתמונה של אדם רשע?
הרואה אדם, בעל חי, או צמח, יפה במיוחד – ראוי שיברך: "ברוך שֶׁכָּכָה לו בעולמו", ללא 'שֵם ומלכות'. ואף כשרואה גוי, או יהודי רשע, יברך עליהם ברכה זו, אך אסור להביט בהם ולהתבונן בדמותם; (ויש שהורה שיש להמנע אף מהסתכלות בתמונתם). ואם רואה מראֶה יפה כיוצא בו לאחר חלוף שלושים יום מהראייה הקודמת – נחלקו הפוסקים אם צריך לברך שנית; אך אם המראה יפה יותר מקודמו, יש לברך לכל הדעות. [שו"ע י, משנ"ב לב-לד, ושעה"צ לד; ביאורים ומוספים דרשו, 69]