סגולות ועצות להיפקד בזרע של קיימא
"וילך ראובן בימי קציר חטים וימצא דודאים בשדה ויבא אתם אל לאה אמו", (ל, י"ד). "מין עשב טוב הריח ומכין אל התולדה, כמו שאמרו זכרונם לברכה על השום ושלכך היו אוכלים אותו בערבי שבתות. וכן היה מין הדודאים, או טוב ממנו" וכו'.
(ספורנו)
מבואר בדברי ה'ספורנו' שהדודאים הם סגולה לזרע של קיימא, ועי' ברמב"ן כאן שנראה כמסתפק בזה, וכתב וז"ל "אם הדבר אמת, הוא בסגולה בהם, לא בטבעם. אבל לא ראיתי כן באחד מספרי הרפואות המדברים בהם", (ועי' בספר "טעם ודעת", שם ביארנו טעם הסגולה ומשמעותה).
ובחזקוני כאן ביאר שדודאים הם תאנים, ומדבריו נראה שתאנים הם סגולה לזרע של קיימא, אבל מדברי חז"ל (ב"ר ע"ב ב', וכן בזוה"ק) נראה שדודאים מין אחר הוא, ויש בהם ריח. כדכתיב הדודאים נתנו ריח.
ועיין עוד בתשובות והנהגות ח"ד סי' ר"ג, שם סידרנו סדר סגולות ועצות לזש"ק, ולהלן הבאנו חלק מהסגולות:
א] ראשית דבר ראוי לבדוק המזוזות היטב, ויש נוהגין שאפילו אם המזוזות נמצאו כשרות מן הדין, משנים למזוזות מהודרות מאד שנכתבו על ידי סופר מפורסם וירא שמים, ואת המזוזות הקודמות מזכה לאחרים.
ב] יבדוק את התפילין, הן הפרשיות והן הבתים אם הם כשרים ומהודרים.
ג] יבדוק את הכתובה, שמצוי שהשמות אינם כתובים כראוי, וחסר כינוי שנקרא בו הבעל או האשה נקראת בו, ולפעמים יש טעות או חסרון בשמות האבות, וזהו סיבה שחסר ביניהם שלום בית, ולפעמים מונע בנים, וצריך כתובה אחרת כדין.
ד] כדאי לסדר ששני כהנים יזכירו את שמו לישועה לפני ברכת כהנים ויכוונו עליו בברכתם, שסגולת ברכת כהנים היא גדולה מאד, ויכוון כששומע ברכת כהנים על כך בכל ברכה, דהיינו יברכך בבנים ויחונך שהקב"ה יחון אותו בבנים, ושלום בבנים, שמבטיח שלום בביתו – וכמו שדרשו חז"ל וראה בנים לבניך שלום על ישראל, וכן יכוון על הבנים בברכת שים שלום. ואם הוא בחו"ל ישלם לשני כהנים בארץ ישראל בשביל שיזכירוהו.
ה] יאמר פרשת קטורת בוקר וערב מן הקלף בנגינות ובטעמים דוקא, וכל הברייתא יאמר במתינות.
ו] ישתדלו מאוד להרבות בהכנסת אורחים.
ז] לפני הדלקת נר שבת או אחרי נתינת צדקה תאמר האשה פרשת חנה שבספר שמואל.
ח] בימי השובבי"ם יצום הבעל עכ"פ פעם אחת כדי לתקן חטא פגם הברית.
ט] אם עשו כל אלו ולא הועילו ח"ו, אזי בימי החורף שהימים קצרים וקל לצום יצומו ד' תעניות בקבלה ממנחה ויפרטו שרצונם לעבוד ה' ולישועה בבנים ויוושעו בעזהי"ת.
י] רבינו האריז"ל אמר לאחד שלא היו לו בנים, סגולה שיזהר מאוד וגם יזהיר לאחרים על תוספת שבת ובמוצאי שבת יזהר מאוד.
יא] מצוות שילוח הקן היא סגולה נפלאה לחשוכי בנים לזכות לילדים. אך יש ליזהר כשהולך לשלח שלא יאמר שמקיים את המצוה כדי שיזכה לבנים או לאריכות ימים, אלא יאמר להדיא שמקיים את המ"ע של שילוח הקן אך ורק לקיים מצות בוראי ית"ש, והוא ברחמיו יזכני במתנה לבנים או לאריכות ימים וכדומה, ואז הסגולה נפלאה בס"ד. (ח"ה סי' ש"ב).
יב] עוד סגולה לזרע של קיימא – אם מבשל במים ערבה שקיימו בה מצווה בסוכות, עד שמשתנה צבע המים לגמרי, ושותים בבוקר רביעית ומתפללים זהו סגולה לזרע של קיימא, שערבה בגימטריא זרע, ויש מוסיפים ואומרים אז מתוך סדר ההושענות את הושענא אדון המושיע וכו' וכן הושענא אדם ובהמה וכו'.
יג] אם שם הבעל או שם האשה משונה – שלא נזכר בתנ"ך או בחז"ל, הדבר גורם לפעמים שלא נענים בתפילה, כי השמות של אדם הם שורש נשמתו, והם תלויים במזל, וכשאין לו שם יהודי הדבר עלול לקלקל הרבה בשפע היורד ממרום, ועל כן ראוי לשנות את השם [ועכ"פ להוסיף שם נוסף ולכנותו מכאן והלאה בשם החדש], ויעשו מי שברך לשינוי השם ג' פעמים, [והיינו שהבעל יעלה לתורה ג"פ בזה אחר זה, ובכל פעם יעשה מי שבירך לשינוי השם]. ולאחר שלושים יום – כיון שכבר הוחזקה בשמה החדש, צריכים לשנות בכתובה ולכתוב כפי השם החדש.
יד] יאמרו "אם יעזור לנו הקב"ה ונזכה לבנים, מיד כשיוודע לנו על הישועה נאמר נשמת כל חי".
טו] יבדיל במוצאי שבת על יין ממש [ולא על מיץ ענבים], ויש בזה סוד גדול.
יז] האשה תשתה מכוס של ברכה.
יח] לפעמים יש חשוכי בנים שאין בכל הסגולות כדי להועיל להם מכיוון שהקב"ה סגר כל הדרכים, ונגזר שרפואתו ותיקונו יבואו רק ביום פלוני וע"י רופא פלוני (ר"ן נדרים מא: ד"ה אלא ובירושלמי שם פ"ד ה"ב), ועליו להסתובב מרופא לרופא עד שמוצא את הרופא הנכון, ויאמר לפני כל התעסקות בזה "יהי רצון מלפניך ה' או"א שיהא עסק זה לרפואה שלימה ותרפאנו וניפקד בזרע חייא וקיימא כי רופא חנם אתה", ויראו נפלאות בס"ד.
(מתוך עלון שבועי מבית גאב"ד הגר"מ שטרנבוך שליט"א)