הרב מרדכי שוורצבורד
מורה הוראה נאות שמחה מודיעין עילית
דף נז:
- מגע גוי ביין
- אם גויים שבזמנינו אוסרים יין בהנאה
- עובד זר בבית ועובדים גויים באולמות ובישיבות
יין שידוע שנתנסך לעבודה זרה נאסר בהנאה, וגזרו חכמים על סתם יין של גוי לאסור בהנאה משום חשש נסוך וגם כדי שלא יבואו להתחתן עם בנותיהם, וכן אסרו יין של ישראל שנגע בו גוי.
ומצינו במגילה יג: שאמר המן הרשע לאחשוורוש שאפילו אם נופל זבוב בכוס של אחד מהיהודים זורקו ושותהו, ואם אדוני המלך נוגע בכוסו של אחד מהם חובטו בקרקע ואינו שותהו, ויע"י ברא"ש (ע"ז פ"ב סי' כ"ג ופ"ה סי' י"א) מה שלמד מעדותו של אותו רשע להלכה.
מגע גויים שבזמנינו
עתה נבאר מה הדין במגע של גויים שבזמננו, שאין להם רגילות לנסך יין לעבודה זרה, האם נאסר היין בהנאה או רק בשתייה, או שמא מותר אף בשתייה.
הנה בגמרא (דף נז:) דעת רב שתינוק גוי בן יומו אוסר יין במגעו, ואלו שמואל חולק וסובר שאינו עושה יין נסך, ונחלקו הראשונים אם פוסקים כרב או כשמואל.
עוד כתבו התוס' בשם רש"י, שגויים שבזמנינו שאין רגילים לנסך לעבודה זרה ואינם יודעים בטיב עבודה זרה, דינם כתינוק בן יומו.
וכתבו התוס' ששלח ר"י לר"ת, שממנו ומאביו ואחיו מותר יין שנגע בו גוי בשתייה, שר"ת פסק כשמואל, ואחיו רשב"ם ואביו רש"י (אבי אמו) סוברים שגויים של זמנינו דינם כתינוק, ור"ת השיבו שבאמת דעתו לפסוק כרב באיסורים, ואסור מגע גוי בשתייה, אח"כ דנו תוס' לחלק בין גוי שמכוון למגע לתינוק שאין לו אפילו כוונת נגיעה, ויתכן לאסור מגע גוי גדול אף בהנאה, ע"ש באריכות בזה, ולמעשה כתבו שהמנהג להתיר בהנאה, והנח לישראל שיהיו שוגגים ולא מזידים.
מחלוקת השו"ע והרמ"א
להלכה הרמ"א ס"י קכ"ג ס"א פסק, דבמקום הפסד מותר מגע גוי של זמנינו ביין בהנאה ואסור בשתייה. אבל לכתחילה אסור לקנותו ולמכרו כדי להשתכר בו, רק במקום הפסד, ומכח זה כתב בסי' קכ"ד סכ"ד להקל במגע שלא בכוונה ע"י דבר אחר גם בשתייה, כיוון שגויים שבזמנינו אינם יודעים בטיב עבודה זרה. וסיים הרמ"א שאין להתיר בפני עם הארץ, והש"ך שם ס"ק ע"א כתב שדווקא בהפסד מרובה, דבלא הפסד מחמירים בגויים שבזמנינו כמבואר ר"ס קכ"ג.
דעת המחבר שלא חלק בגויים של זמנינו, משמע שאוסר בהנאה וכ"כ הגר"א, וכ"כ הבן איש חי שנה ב' פרשת בלק, שהנוהגים כדעת מרן השו"ע יש להם לאסור בהנאה מגע גוי בזמן הזה.
האופנים המצויים בימינו:
ויש להיזהר מאוד בדין יין שנגע בו גוי, והדבר מצוי בישיבות ובאולמות, שיש עובדים גויים בניקיון או במטבח, או כשמעסיקים עובד גוי פיליפיני בבית, צריך לייחד ארון נעול ליינות ולהודיע לגוי שלא יגע ביין.
וראוי לומר לגוי בדרכי נועם, שכיון שהיין מיועד לקידוש ולהבדלה לכן לא נוגעים בו רק הנוהגים בקידוש והבדלה, כדי שלא לפגוע בו ושיקבל את הדבר בהבנה.
ובכל מקרה שנשאר הגוי לבד בחדר עם יין, באופן שיש חשש שנגע בו, יש לעשות שאלת חכם.