יום שני כ"ד בניסן תשע"ח
מדוע אסור לתת מתנה בשבת?
חכמינו ז"ל אסרו לקנות ולמכור בשבת, מחשש שמא יכתבו את פרטי העסקה. וכן אסרו לתת מתנות בשבת, משום שהנתינה דומה למקח וממכר. אולם, בשונה ממכירה, מתנה מותרת לצורך השבת, או לצורך מצוה. ואם טעה אדם ונתן לחבירו מתנה בשבת, יכוון הנותן שלא לזכות בחפץ עד למוצאי השבת.
ועשיית מעשה קנין בערב שבת על מנת שהקנין יחול בשבת – יש מתירים, כדרך שמותר להתחיל במלאכה בערב שבת גם כשהיא נמשכת מאליה לתוך השבת; ויש אוסרים, משום שבניגוד למלאכה הנמשכת מאליה לתוך השבת, הקנין אינו חל אלא כאשר המוכר והקונה קיימים, ולכן נחשב הדבר כאילו האדם פועל פעולה כלשהי בשבת.
[שו"ע שו, ו, ומשנ"ב לג; ביאורים ומוספים דרשו, 23, 24 ו־26]
האם מותר לאדם בריא למדוד חוֹם בשבת?
המדידה אסורה בשבת, אף בכלי שאינו מיועד למדידה, משום שזהו מעשה חוֹל – 'עובדין דחוֹל'. איסור זה הוא רק במדידה למטרה כלשהי, אבל מדידה כ'מתעסק' בעלמא – מותרת. וכן מדידה לצורך מצוה מותרת, ולכן מותר למדוד כמוּת מים במקווה, וכיוצא בזה.
וצורך רפואי נחשב כצורך מצוה, ולכן מותר למדוד חוֹם בשבת במד־חום שאינו דיגיטלי, המופעל בעזרת כספית; וכן מותר למדוד כמוּת של תרופה לצורך חולה. ויש שכתבו עוד כי מכיון שמדידת החוֹם נעשית בדרך כלל לצורך רפואי, אין מדידה זו נחשבת כלל לעובדין דחוֹל, ולכן מותר אף לאדם בריא למדוד את החום בשבת; ויש מהם שכתב כי רצוי להמנע מכך.
[שו"ע שו, ז, ומשנ"ב לד ו־לו; ביאורים ומוספים דרשו, 29-30]
לימוד תורה קודם ללימוד אומנות – לכל הדעות!
במשנה במסכת קידושין נאמר: "רבי מאיר אומר, לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקיה וקלה. רבי נהוראי אומר, מניח אני כל אומנות שבעולם, ואיני מלמד את בני אלא תורה, ששאר כל אומנות, כשאדם בא לידי חולי או לידי זקנה, הרי הוא מת ברעב, אבל התורה אינה כן, אלא משמרתו מכל רע בנערותו, ונותנת לו אחרית ותקוה בזקנותו".
ברם, אף לדעת רבי מאיר, בודאי צריך אדם ללמד את בנו תורה, הלכות ומוסר, לפני שמלמדו אומנות, וכן במקביל ללימוד האומנות; שאם לא כן, מוּעד הבן לעבור אף על העבירות החמורות שבתורה, שהרי אינו יודע את ההלכות הנצרכות, ומאידך, אין בו יראת שמים; ובמיוחד אם נקלע בגלגולי הזמן לסביבה שלא מצויים בה שומרי תורה ומצוות.
[ביה"ל שו, ו, ד"ה וללמדו]