יום שני ט"ו באייר תשע"ח
מדוע אסור לחבר בשבת חלקי כלי באמצעות ברגים?
אסור מן התורה להרכיב בשבת חלקים של כלי זה בזה, באופן המוגדר כ'תקיעה', שפירושהּ – חיבור חלקי הכלי באופן המאחד אותם לגמרי, וכגון חיבור במסמר, בבורג, בדבק וכדומה.
יש אומרים שאיסור זה הוא משום מלאכת 'מכה בפטיש', שענינהּ הוא 'גמר מלאכה' של כלי; ויש אומרים שאיסור זה הוא משום מלאכת 'בונה', (ולדעה זו – המפריד חלקי כלי שמחוברים באופן המוגדר כתקיעה, עובר על איסור מלאכת 'סותר').
והרכבת חלקי כלי באופן שאינו מוגדר כתקיעה, אסורה מדרבנן, מחשש שיחברם באופן המוגדר כתקיעה; אבל אינה אסורה מן התורה, כיון שהרכבה כזו אין בה איסור בונה וסותר אלא כשנעשית בקרקע, או בכלי גדול, כגון ארון שאינו מחובר לקיר, המכיל ארבעים סאה (0.288 מ"ק, לשיטה המחמירה ביותר).
[שו"ע שח, ט, ומשנ"ב לו-לז; שו"ע שיד, א]
כיסוי בור – האם מותר להחזירו למקומו בשבת?
כיסוי של בור שבקרקע, וכיוצא בו, אשר מחובר לקרקע באמצעות ציר – אסור להחזירו למקומו או להסירו ממקומו בשבת, משום איסור 'בונה' ו'סותר'. ולכן, אם הוסר ממקומו אף לפני שבת, אסור לטלטלו, כיון שמיועד רק להתחבר לקרקע, ולא לשימוש אחר.
ואף כיסוי קרקע שאינו מחובר אליה בציר – אסור להניחו במקומו או להסירו ממקומו, למרות שאינו מחברו לקרקע או מפרקו ממנה, משום שהדבר נראה כבנין וכסתירה; ולכן אסור גם לטלטל כיסוי זה כאשר הוסר ממקומו, כיון שמיועד רק להניחו במקומו, ולא לשימוש אחר.
ברם, כיסוי קרקע (שאינו מחובר אליה בציר) שיש לו ידית וכדומה, או ששפתיו בולטות מעל גבי הבור וניכר שהוא משמש ככיסוי – אין הנחתו במקומו והסרתו ממקומו נראים כבנין וכסתירה, ומותר לעשות כן בשבת, ולכן מותר גם לטלטלו.
[שו"ע שח, ט-י, משנ"ב מב, שעה"צ מו, וביה"ל ד"ה אין; וראה עוד שם]
האם מותר לפתוח בשבת את מכסה פתח צינור הביוב?
בהמשך לאמוּר: כלי שחיברוהו לקרקע בחלקו התחתון – אם כיסויו מחובר אליו באמצעות ציר, יש אומרים שדינו ככיסוי קרקע שאינו מחובר בציר, ורבים סוברים שדינו ככיסוי קרקע המחובר בציר.
ואם כיסויו אינו מחובר אליו בציר – מותר להניחו עליו בשבת, או להסירו ממנו, אף כשאין לכיסוי ידית וכדומה; ובלבד שהתקינוהו מבעוד יום במעשה כלשהו לשַׁמֵּש ככיסוי, או שהשתמשו בו מבעוד יום לכיסוי, שבכך סָר מעליו שֵׁם מוקצה.
ולמרות שבדרך כלל המחובר לקרקע נדון כקרקע, וכיסוי קרקע שאין לו ידית אסור להניחו ולהסירו משום שנראה כבונה וסותר – שונה הדבר בנדוננו, שהכלי מחובר לקרקע רק בשוליו ומגולה בחלקו העליון, ולכן אינו נראה כבונה וסותר. ואכן, כיסויו של כלי הטמון לחלוטין בקרקע – כגון מכסה של פתח צינור הביוב – דינו ככיסוי קרקע.
[שו"ע שח, י, ומשנ"ב מ, מג, מד ו־מה; ביאורים ומוספים דרשו, 63-64]