מדוע אין בית דין עונשים בשבת?

הדף היומי בהלכה כ"ו ניסן- סימן ש"ו סעיף י"ב- עד סעיף י"ג

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר להכריז בשבת על אבידה?

מדוע מותר להתיר בשבת חרם שעשו על הציבור? באיזה אופן מותר להודיע בשבת על מכירת קרקע? ומה הדין כאשר אין יין מצוי ורוצים להכריז בשבת היכן ניתן למצוא יין? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ו סעיף י"ב  - סעיף י"ג במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מותר לאדם להכריז בשבת על אבידתו ולתאר איך נראית האבידה ומי שמצא אותה ישיבנה לו, משום שיש בזה 'חפצי שמים', שהרי זה מצוה, וכן מותר להכריז על אבידת גוי מפני דרכי שלום, ומותר להכריז על אבידה אפילו אם היא דבר כזה שאסור לטלטל אותו בשבת, והחידוש בזה מבאר המשנה ברורה, שאע"פ שהמשיב לא יוכל להשיב אותה היום, בכ"א מותר כדי לפרסם את העניין בשבת שהיא זמן אסיפת הרבים.

אומר הרמ"א שמותר להתיר חרמי ציבור בשבת, והטעם, כיוון ששבת היא זמן אסיפת הרבים, ואם לא יתירו בשבת, לא יימצא זמן אחר שיהיה אפשר להתעסק עם חרמי ציבור, ומוסיף המשנה ברורה ואומר, שנראה מהרמ"א, שרק משום שמדובר בחרמי ציבור בדבר שיש בו תועלת לציבור, אז מותר להתעסק בזה בשבת, אבל חרמי יחיד שזה רק צורך היחיד, אסור, אבל אומר המשנה ברורה שהאמת היא לא כך, וגם חרמי יחיד מתירים כיוון שביום חול לא יוכל לאסוף קהל שיתירו לו.

מביא המשנה ברורה מהב"ח, שהיה מנהג שבזמן היריד, השמש היה מקריא רשימה של אנשים שלא פרעו את חובותיהם, כדי שיזהרו אנשים מהם, ואומר שמותר לקרוא את זה בשבת, כיוון שבלי זה היו נפסדים החובות בכל משא ומתן, וממילא זה כמו עסקי רבים כי זה צורך הציבור לדעת עם מי לנהל משא ומתן, ואין כח לשום מורה לתקן זה שנהגו להקל ע"פ כמה גדולים.

ממשיך הרמ"א ואומר, שאסור להחרים בשבת, אלא רק דבר שהוא לצורך שבת, ומביא המשנה ברורה מהמג"א, שהתרת חרם ועשיית חרם שווים, שלצורך ציבור מותר, וליחיד אסור, אא"כ ליחיד זה לצורך שבת, ומביא מהא"ר, שגם לצורך רבים לא כדאי להחרים בשבת, כיוון שבשבת כתוב ברכה.

אסור להכריז בשבת על קרקע הנמכרת שכל מי שיש לו זכות עליו יבוא ויגיד, ואם לאו יאבד זכותו, ומבאר המשנה ברורה שטעם האיסור הוא כיוון שזה כמו 'דן את הדין', שהרי אם לא יבוא מי שיש לו זכות, יאבד זכותו, דהיינו, שאע"פ שיש לו זכות בקרקע, הוא יאבד זכותו, נמצא שהוא דן דין שהרי הוא מאבד לאנשים את זכויותיהם בקרקע אם הם לא יבואו ויגידו, וזה אסור בשבת, ואומר המשנה ברורה שבמקום שיש תקנת הקהל שמי שלא בא מאבד את זכותו, ממילא אין כאן דין שעושים אותו בשבת, ולכן מותר.

אסור להכריז בשבת היכן ניתן לקנות יין, כי זה מקח וממכר, ואומר המשנה ברורה שזה הכל כשהיין מצוי, אבל אם אין יין מצוי, אדרבה, צריך להכריז איפה יש יין, כדי שיהיה אפשרות לאנשים לקנות יין לקידוש שהוא צורך מצוה, ומ"מ אסור להזכיר סכום המקח כי זה לא קשור לחפצי שמים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים