מדוע אין איסור צידה בפרה וסוס?

הדף היומי בהלכה כ"ב בתמוז - סימן שט"ז מאמצע סעיף י"ב הגה "אבל פרה וסוס"- סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



צידת חתול בשבת

מה היא מח' השו"ע והרמ"א לעניין צידת בעלי חיים ביתיים? ומה הדין לשיטת השו"ע בבע"ח שמרדו ולא חוזרים לביתם בערב? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ז סעיף י"ב (בחלקו השני) במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

כפי שלמדנו בשיעור הקודם, שיטת השו"ע שבעלי חיים ביתיים, אין בהם איסור צידה כיוון שהם ברשותו ותחת ידו של האדם, ממילא הם ניצודים ועומדים, אא"כ מדובר בבע"ח שמרדו ואינם נשמעים לדעת בעה"ב וקשה לתפוס אותם, שאז הדין הוא,שאם הם נמצאים בחצר גדולה שבעלי חיים שאינם ביתיים היו צריכים מצודה כדי לצוד אותם, בע"ח ביתיים שמרדו אסור מדרבנן לצוד אותם באותו מקום.

הרמ"א מביא שיטת י"א, שחיה ועוף יש בהם איסור צידה מדרבנן גם כאשר הם ביתיים, והמ"ב מביא, שאם מדובר בבעל חי שהוא מאוד ממושמע, גם הי"א מסכימים שאין בזה איסור צידה, כיוון שהוא ניצוד ועומד, וגם להי"א שיש איסור צידה בחיה ועוף שברשותו של האדם, גם הם מודים שבפרה וסוס אין איסור צידה, כיוון שהם לא נשמטים מידי אדם, אא"כ מדובר בבע"ח שמרדו שאז גם בפרה וסוס יש איסור דאורייתא וכ"ש שאר בע"ח, והמ"ב מביא, שבאופן שהם מרדו מרידה מוחלטת והם לא חוזרים הביתה בערב וצריך מצודה לצוד אותם, בזה גם השו"ע מודה שיש איסור דאורייתא לצוד אותם.

חתול אין דינה כפרה וסוס, אלא דינה כחיה ועוף, ואסור לצוד אותו כמו כל הפרטים של חיה ועוף.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. אהרן כהן הגב

    בס"ד
    יישר כחכם
    תמשיכו להגדיל תורה ולהאדירה!
    אהרן כהן

פוסטים נוספים