מקרר ששכחו לנתק בו בערב שבת את הנורה הנדלקת בעת פתיחתו - לדעת הגר"מ פיינשטיין מותר לקרוא לגוי לפותחו, כיון ש'פסיק רישא' באמירה לנכרי מותרת, כלומר, מותר לומר לגוי לעשות פעולה המותרת בשבת, אף שבפעולה זו תתבצע בהכרח גם מלאכה האסורה בשבת, אשר הגוי אינו מתכוין לעשותהּ; וכן דעת הגר"ח קניבסקי. מאידך, לדעת הגרש"ז אויערבך יתכן כי מלאכה זו נחשבת כנעשית במתכוין, כיון שכן דרך המקררים בזמננו - שיש בהם נורה הנדלקת בעת הפתיחה, ואם כן הרי זו אמירה לנכרי לעשות מלאכה לצורך ישראל, וזו אסורה בשבת.
אולם, לומר לילד לפתוח את דלת המקרר כדי להוציא מאכל שהוא חפץ בו - דעת הגרש"ז אויערבך שמותר התיר, משום שנחשב שהקטן עושה זאת לצורך עצמו, ובתנאי שאינו יודע כי על־ידי פתיחת הדלת תדלק הנורה; וכן הורה הגר"נ קרליץ. כמו כן, אם קיים ספק האם שכחו לנתק את הנורה - דעת הגרש"ז אויערבך שיתכן כי מותר לפותחו בשבת.
[ביאורים ומוספים למשנ"ב דרשו, רנג, 122, שטז, 25, ו־שמג, 32]