היום נלמד על: הטבת חלום בברכת כהנים
יום חמישי כ"ה באייר תשע"ו
מהו הענין באמירת 'אדיר במרום' לאחר ברכת כהנים?
אדם שחלם חלום אשר לא ידוע אם הוא טוב או רע, יאמר בשעה שהכהנים מאריכים בניגון בברכת כהנים את תפילת "רבונו של עולם" הנדפסת בסידורים, להטבת החלום; ויש אומרים את תפילת "יהי רצון", הנדפסת אף היא בסידורים, אך בשל אורכה ראוי להעדיף את תפילת "רבונו של עולם". ואם הכהנים טרם סיימו, יאמר את תפילת "אדיר במרום", ויסיימנה יחד עם הכהנים, כדי שהעונים יענו 'אמן' גם על בקשתו. ואם הכהנים אינם מאריכים בניגון, או שאין ברכת כהנים, יאמר את 'רבונו של עולם' ו'אדיר במרום' בשעה שהש"ץ אומר את ברכת 'שים שלום'. ויש שנהגו לומר 'אדיר במרום' בכל יום. [סימן קל, סעיף א, וס"ק ב-ז ו־ט; ביאורים ומוספים דרשו, 4 ו־7]
כיצד נהפכים חלומותיהם של הכהנים לטובה?
כאמור, בשעת ברכת כהנים ניתן לומר תפילה להטבת החלום. ואף אשה יכולה לומר תפילה זו מעזרת הנשים, ויועיל לה הדבר. והכהנים עצמם - יש שכתב שחלומותיהם נמתקים בעת שמברכים את ישראל, על ידי שמכוונים לכך בשעת הברכה. והש"ץ, או אדם אחֵר המקריא את פסוקי הברכה לכהנים (כשהש"ץ כהן), לא יאמרו תפילה זו, מחשש שמא יתבלבלו בהקראתם, אולם רשאים לאומרה לאחר שהקריאו את המילה האחרונה - 'שלום'. והמתפלל שמונה עשרה יחד עם הש"ץ והגיע עמו לברכת כהנים, אסור לו להפסיק באמירת תפילה זו. [סימן קל, ביאורים ומוספים דרשו, 1-2]
בברכת כהנים 60 אותיות - איזה דבר 'בטל בהן בשישים'?
כאמור, בשעת ברכת כהנים ניתן לומר תפילה להטבת החלום. הגאונים כתבו רמז לדבר בפסוק שבשיר השירים: "הנה מטתו שלשלמה שישים גבורים סביב לה... כולם אחוזי חרב מלומדי מלחמה... מפחד בלילות"; כלומר, שישים גבורים אלו שישים האותיות שבברכת כהנים, האוחזות בשמותיו של הקב"ה, ומלומדות מלחמה לבטל את פחד החלום הרע שחולמים בלילות. ויש שביאר שברכת כהנים היא כעין נבואה, והחלום - על פי חז"ל - הוא אחד משישים בנבואה, והריהו 'בטל בשישים' בברכת כהנים. ויש שהוסיף טעם לדבר - שבשעה זו הציבור מכוונים במיוחד, ועל כן היא מסוגלת לביטול החלום הרע. [ביאורים ומוספים דרשו, 3]