היום נלמד: 'זימון' כשהסועדים בֵּרכו ללא זימון
יום חמישי ו' בשבט תשע"ז
כיצד יתכן ש'מזַמנים' לאחר שכל הסועדים כבר בֵּרכו?
שלשה אנשים ויותר שאכלו ובֵרכו ללא זימון - בטלה מצות הזימון שחלה עליהם, ואינם יכולים לומר את ברכת הזימון לאחר ברכת המזון, שהרי זימון פירושו שהאחד מזמן את האחרים להצטרף יחד לברכת המזון, והם כבר ברכו. ואם טרם סיימו ברכת 'הזן', יתכן שצריכים להפסיק ולזַמן ולהתחיל את הברכה מחדש. אולם, אם שכחו לומר 'רצה' או 'יעלה ויבוא' באופן שצריכים לשוב ולברך - יתכן שצריכים לשוב ולזַמן לפני הברכה השניה, כיון שחובת הזימון עדיין מוטלת עליהם. ואם רק חלק מהם ברכו - אין אחד מאלו שלא ברכו יכול לזַמן עם שנים מאלו שברכו, כיון שאין השנים 'נגררים' אחר האחד שעדיין חייב בזימון, אך יתכן שיכול להצטרף לחבורה אחרת החייבת בזימון אף אם אינו אוכל עמהם. [שו"ע א, משנ"ב א, וביה"ל ד"ה וברך וד"ה וכן; ביאורים ומוספים דרשו, 29]
כיצד מקיימים מצות זימון כשחלק מהסועדים בֵּרכו ללא זימון?
בהמשך לאמור לעיל במקרה שחלק מהסועדים בֵּרכו ללא זימון: שנים מאלו שלא ברכו יכולים לזַמן עם אחד מאלו שכבר ברכו, כיון שהוא מחויב בזימון, אלא שאין לו תקנה מאחר וכבר ברך, והצטרפותו מועילה לפחות לענין זה שהאחרים יצאו ידי חובת זימון. וזה שברך אינו צריך להקשיב לברכת 'הזן' מפי המזמן כבכל זימון, כיון שכבר ברך, ואינו 'שייך' עוד לברכה. ואם האחד שברך שם לב לכך שטרם זימן כבר באמצע ברכת המזון - יש אומרים שיצרפוהו רק לאחר שסיים ברכת המזון; ויש אומרים שרשאי לענות להם לאחר ברכת 'הזן'; ויש שהורה שלכתחילה יש לנהוג כדעה הראשונה. ויש מהפוסקים שצִדד שכל האמור כאן הוא גם במקרה שרוב הסועדים כבר בֵּרכו ללא זימון. [שו"ע א, משנ"ב ב, וביה"ל ד"ה אחד; ביאורים ומוספים דרשו, 3 ו־7]
האם ניתן לזַמן בַּשֵּׁם לאחר שחלק מהסועדים כבר בֵּרכו?
בהמשך לאמור לעיל במקרה שחלק מהסועדים בֵּרכו ללא זימון: עשרה אנשים ויותר, ששבעה מהם לא בֵּרכו, והיֶתֶר ברכו ללא זימון, יכולים השבעה להצטרף עם שלושה מאלו שברכו ולזַמן בַּשֵּׁם; ואם רק ששה לא ברכו, אינם יכולים לצרף ארבעה שכבר ברכו לזימון בַּשֵּׁם, כיון שלזימון בַּשֵּׁם נדרשים לפחות שבעה אוכלי פת שיוצאים בזימון זה ידי חובת זימון. ושלושה שברכו בזימון של שלושה, אינם יכולים להצטרף לשבעה שלא זימנו כדי לזַמן בַּשֵּׁם; ויש שחולק על כך. ובכל מקרה שאין שנים - לזימון רגיל, או שבעה - לזימון בַּשֵּׁם, אשר אכלו פת וטרם ברכו, אלא שאחד מהשנים, או השבעה, אכלו ירק או מאכל אחר (ראה שו"ע קצז, א-ב), אינם יכולים לצרף לזימון כאלו שכבר ברכו. [ביה"ל ד"ה אחד; ביאורים ומוספים דרשו, 8-10]