יום ראשון כ"ו בחשוון תשע"ט
האם מותר לערוך ברית מילה בימי חמישי ושישי?
כידוע, ביום השלישי מעריכת ברית המילה מתגברים כאבי התינוק; ובזמנים עברו היה שכיח שכאשר הברית נערכה ביום חמישי, היה צורך לחלל את השבת, שהיא היום השלישי לברית, לצורך רפואת התינוק.
ויש מהראשונים שכתב כי משום כך אסור לערוך ברית שאינה בזמנהּ (כלומר, שלא ביום השמיני ללידה) בימי חמישי; מפני שבכך יוצרים מצב שבו יצטרכו לחלל את השבת. ויש אומרים שבהתאם לדעה זו אין לערוך ברית שאינהּ בזמנה גם בימי שישי. וכן מנהג רוב בני ספרד – שלא לערוך ברית שאינהּ בזמנה בימי חמישי ושישי. ויש שמתירים הן בחמישי והן בשישי, וכן דעת המשנה ברורה; וכן מנהג רוב בני אשכנז.
[משנ"ב שלא, לג; ביאורים ומוספים דרשו, 31; פסק"ת שם, יח]
האם מותר לנסוע בשבת להביא תחבושת לצורך עריכת ברית?
כפי שלמדנו, ההכנות לעריכת ברית המילה אינם דוֹחוֹת את השבת. ומוהל שגילה כי אין ברשותו תחבושת לחבישת התינוק, אשר בהעדרהּ קיימת סכנה לחיי התינוק; והשגת התחבושת כרוכה העשיית מלאכה האסורה בשבת, וכגון שנדרשת נסיעה למקום רחוק כדי להביאהּ – אסור לו לערוך את הברית בשבת.
ולמרות שלאחר עריכת הברית מותר לעשות מלאכה כדי להביא את התחבושת, בשל הסכנה שבדבר; אסור להיכנס בכוונה תחילה למצב של פיקוח נפש שבו מותר לדחות את השבת, ואף במחיר של אי קיום מצוַת המילה בזמנהּ.
[שו"ע שלא, ז, ומשנ"ב כג-כד; בהתאם למציאות שבזמננו]
האם מותר לרחוץ תינוק במים חמים לפני הברית?
בזמן חכמינו ז"ל, היה טבעם של התינוקות הנִמולים, שהיה הכרח לרוחצם במים חמים לפני ברית המילה, מיד לאחר הברית, וביום השלישי מעריכת הברית; ומניעת רחיצות אלו היוותה סכנה לחיי התינוק. במשך הדורות השתנה טבע זה, ולפיכך, לדעת השולחן ערוך אין להתיר כל איסור לצורך רחיצות אלו.
אולם, לדעת הרמ"א, אף בזמננו יש צורך ברחיצות אלו, ולכן, למרות שחכמינו ז"ל גזרו שלא ירחוץ אדם במים חמים בשבת, לפני עריכת ברית בשבת מותר לרחוץ את התינוק במים שחוּממו לפני השבת; וכן מותר לרחוץ בהם תינוק שנִמול ביום חמישי.
[שו"ע שלא, ט, ומשנ"ב לא-לב]