האם מותר לקנות צרכי מזון מהחנווני ביום טוב ?

כ"ו תשרי תשפ"א -סימן תקי"ז
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מותר לקנות קמח מהגוי? מדוע אסור ליהודי להראות לגוי היכן נמצא הכסף בביתו כדי שיגבה עבור קניית הלחם שקנה ממנו ביום טוב?ומה הדין כאשר יהודי פנה לגוי בערב יום טוב בבקשה שיקנה עבורו יונים לצורך יום טוב? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ה', סימן תקי"ז]

עריכת קנייה מחנווני ביום טוב

אדם הרוצה לומר לחנווני לתת לו ביצים או אגוזים או שאר מיני מאכל ומשתה, דינו ביום טוב כמו בשבת, שמותר רק אם לא מזכיר לו דמים, וכן לא מזכיר לו סכום מידה או מניין, ואם החנווני הוא גוי, אסור ליהודי לקנות ממנו ביום טוב דבר כזה שיש במינו במחובר או שהוא דבר המחוסר צידה, כיוון שחוששים, שמא הגוי תלש או צד ביום טוב, וזה מוקצה, וכן לא יקח ביצים מחנווני גוי, שמא הם נולדו היום, והרי הם מוקצה משום נולד, אבל דבר שאין בו משום מחובר, ולא משום צידה, ולא משום נולד, מותר לקחת ממנו אפילו אם הדבר הובא ביום טוב מחוץ לתחום, ומוסיף המשנה ברורה, שדבר שיש בו חשש שמא הוא הובא מחוץ לתחום, מותר ליהודי להנות ממנו דווקא בעיר שרובה גויים, שאז מסתמא הגוי הביא אותו מחוץ לתחום בשביל תושבי העיר הגויים, אבל אם הגוי הביא אותו בשביל יהודי, אסור להנות מאותה מלאכה עד בכדי שיעשו.

קניית קמח מן הגוי ביום טוב

מותר לקנות קמח ממוכר גוי, אפילו שאנחנו יודעים בוודאות שהוא טחן את הקמח ביום טוב, וזה דווקא אם רוב העיר גויים, שאז הגוי טחן את החיטים לצורך גויים, וכן דווקא אם רוב הלוקחים פת וקמח הם גויים, אבל אם רוב הלוקחים הם יהודיים, אסור לקחת קמח מהגוי, כי מסתמא נטחן הקמח על דעת יהודי, אלא אם כן ידוע שנטחן מאתמול בהיתר, ומוסיף המשנה ברורה, שאין בחיטים בעיה משום מוקצה, שהרי החיטים ראויים כמות שהם גם לפני טחינה, שהרי הם ראויים לעשות מהם קליות ודייסה, וכן ראויים לכסיסה.

קניית פת מן הגוי ביום טוב

מותר לקנות מחנווני גוי פת שאפה ביום טוב, ומדובר בעיר שרובה גויים שאז הכל נעשה לצורך גויים, ומותר אפילו אם זה נאפה בשבת שלפני יום טוב, ואין בזה בעיה משום הכנה משבת ליום טוב, שהרי אפייה היא צורך אוכל נפש, אבל בדרכי משה כתב, שיש מחמירים בזה, ובשולחן ערוך מיקל בזה כדעת המתירים, וכתב החיי אדם, שמותר להקל רק בעת הצורך, וכל ההיתר הוא רק כאשר מחיר הלחם היה ידוע, שאז אין צורך להיכנס למשא ומתן עם הגוי על המחיר, כי אם המחיר לא ידוע, וצריך לישא ולתת עם הגוי על המחיר, אסור לקחת גם מיהודי שאפה פת, ואם הגוי לא מניח ללקוח היהודי לקחת בלי שיתן לו כסף, מותר ליהודי להניח לו משכון, אבל אסור ליהודי לקרוא לגוי לביתו, ולהראות לו היכן נמצא הכסף כדי שיקח בעצמו, כיוון שזה מעשה חול, ואפילו על ידי גוי אסור לקנות.

יהודי השולח גוי שיקנה לו יונים ביום טוב

יהודי שפנה לגוי בערב יום טוב מבעוד יום, וביקש ממנו שיקנה עבורו יונים למחר לצורך יום טוב, לא יפה הוא עושה, ואין חילוק בין אם היהודי נתן לו כסף מראש כדי שיקנה עבורו, ובין אם אמר לגוי שיקנה מכספו והוא יחזיר לו, בכל אופן אסור, ואפילו אם הגוי קונה בלי כסף, אסור, משום שהגוי פוסק את סכום הכסף ביום טוב, וכל מה שאסור לעשות על ידי יהודי בעצמו, אסור לומר לגוי לעשות את הדבר ביום טוב, ואפילו אם היהודי אומר לו את זה בערב יום טוב, אסור, כיוון שעצם זה שהגוי עושה דבר שאסור ליהודי לעשות בשביל עצמו, יש בזה איסור משום שבות, אבל אם הגוי כבר עשה את זה, מותר לאכול מהם ביום טוב, רק שלא יהיו מפריחים, שאז אין בהם משום צידה, אלא הם ניצודים ועומדים, אבל אם הם מפריחים, יש בזה בעיה של מלאכה שנעשית עבור יהודי, שהרי יתכן שהם ניצודו ביום טוב, ואף על פי שהם ניצודו בשביל גוי או שניצודו ממילא, בכל זאת אסור משום מוקצה, וכל ההיתר הוא כאשר הם הובאו מתוך התחום, או אפילו מחוץ לתחום ובעיר שרובה גויים, אבל עיר שרובה יהודיים, או שהובאו מחוץ לתחום, אסור לאכול אותם עד הערב בכדי שיעשו.

מדידת שעורים לבהמה ביום טוב

אסור לאדם למדוד שעורים כדי לתת לפני בהמתו, כיוון שנראה כאילו הוא מודד למכור אלא משער, ונותן לה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן