יום רביעי כ"ז בכסלו תשע"ט
האם מותר להשתמש בשבת בצלצול הטלפון כשעון מעורר?
מותר לכוון שעון מעורר בערב שבת, כדי שיצלצל בשבת, ואף אם הצלצול הוא מנגינה הנשמעת בקול רם. ויש מהפוסקים שאסר זאת בזמננו, במידה והשעון נשמע מחוץ לבית לשכנים, וכדומה; כיון שהדרך לכוון את השעון בלילה כדי שיצלצל בבוקר, והשומעים יחשדוהו שכיוונוֹ בשבת. אך לדעת רוב ככל הפוסקים מותר הדבר אף בזמננו, כיון שידוע שהדרך לכוון את השעון לפני השבת.
אולם, שימוש בצלצול הטלפון כשעון מעורר, כגון על ידי הזמנת 'שירות יקיצה', כאשר הצלצול נשמע מחוץ לבית – יש שאוסרים, מחשש שהשומעים יחשדו שישראל אחֵר עובר על איסור בשבת ומתקשר לאדם זה שהטלפון מצלצל בביתו.
[שו"ע שלח, ג, ומשנ"ב יג-יד; ביאורים ומוספים דרשו, 15]
האם מותר לשחק בשבת בצעצוע המופעל על ידי קפיץ?
צעצוע המופעל על ידי קפיץ, ונע מעצמו – יש שהורה שאסור לשחק בו בשבת, משום איסור 'תיקון כלי' (שאיסורו נגזר מאיסור מלאכת 'מכה בפטיש'). ויש שכתב שיתכן שהדבר אסור מדרבנן, משום שבמתיחת הקפיץ יוצר כוח חדש המניע את הגלגלים, ויצירה זו יש בה דמיון למלאכת 'בונה', או למלאכת 'כמה בפטיש'; אך למעשה אין למנוע מילדים לשחק בצעצוע זה, כיון שהוא נע מעצמו רק לזמן מועט ונעצר, ועל כן אין לכך חשיבות של מלאכת 'תיקון כלי', או יצירת כוח חדש; ועוד, שגם ללא מתיחת הקפיץ, נחשב הכלי לשָׁלֵם ואינו נחשב כמקולקל, וממילא מתיחת הקפיץ אינה 'מתקנת' את הכלי. ויש שכתב שראוי להימנע מהמשחק בצעצוע זה.
[ביאורים ומוספים דרשו שלח, 16]
האם מותר לשחק בשבת ב'מונופול'?
כמה מדיני משחקי ילדים בשבת: א. משחק 'מונופול' שמשחקים בו בכסף מדומה – מעיקר הדין מותר לשחק בו בשבת, כיון שאין הרווחים וההפסדים ממשיים אלא מדומים; אולם, יש אומרים שאין זה מכבוד השבת שישחקו הילדים במשחק כזה, ואם כי אין למנוע זאת מקטנים, גדול לא ישתתף במשחק.
ב. משחק שהדרך לרשום במהלכו פרטים שונים על פעולות המשתתפים, רווחיהם, הפסדיהם, וכדומה – אסור לשחק בו בשבת, מחשש שיבואו לידי כתיבה.
ג. משחק שחמט – מעיקר הדין מותר לשחק בו בשבת, אך נהגו לייחד משחק מיוחד לשבת, כדי שלא יֵראה המשחק כ'עובדין דחול'. ויש אומרים שאסור לשחק בו בשבת; ואף בחול ראוי להימנע מכך.
[שו"ע שלח, ה, ומשנ"ב כא; ביאורים ומוספים דרשו, 24-25]