יום חמישי י"ד בכסלו תשע"ט
האם ישנם אופנים שבהם מותר להשקות צמחים בשבת?
השקאת קרקע שיש בה צמחים, במַיִם, אסורה בשבת משום מלאכת 'זורע', כיון שהמים מסייעים לצמיחת הזרעים. ואף השקאה שאינה מועילה לצמיחת הזרעים, אך מועילה לשימור מצבם – אסורה.
ולדעת פוסקים רבים, השקאת קרקע אסורה גם משום מלאכת 'חורש', כיון שהמים מרַפים את הקרקע ומכשירים אותה לחרישה. (ויש אומרים שאין איסור חורש בהשקאה, אף בקרקע העומדת לחרישה).
וקרקע שאינה מיועדת לחרישה כלל, ואין בה צמחים, או שיש בה צמחים שההשקאה אינה מועילה להם כלל, וכגון שכבר השקו אותם במידה כזו שתוספת מים אינה משמעותית כלל עבורם – מותר לשפוך עליה מים, כיון שאין שֵׁם חרישה על שפיכת מים בקרקע כזו, ואין בהשקאתה כל זריעה.
[שו"ע שלו, א, משנ"ב כו-כז, ושעה"צ יח; וראה שו"ע שלז, א, ומשנ"ב ה; ביאורים ומוספים דרשו, 13 ו־17; וראה שם, 15]
האם מותר לשפוך מים לכיור שפתח צינור הניקוז שלו הוא בגינה?
בהמשך לאמוּר: אסור ליטול ידים על גבי צמחים, אם יתכן שיש תועלת בהשקאתם, אבל מותר ליטול ידים על גבי קרקע (כשאין בכך איסור 'חורש', ראה לעיל) במקום שבו אין הצמחים יונקים מהקרקע, למרות שהמים יזחלו ויגיעו אל הצמחים.
ובקרקע שיש בה עצים – יתכן שאסור ליטול ידים כי אם במרחק רב מהעצים, כיון שיניקת שורשי עצים מתפרסת לרַדְיוּס רחב מאוד, ועשויה להגיע עד למרחק של כ־14 מטרים.
וכיור שצינור הניקוז שלו פתוח לקרקע שיש בה איסור' חורש' או 'זורע' (ראה לעיל) – אם הצינור קצר והמים זורמים ישירות אל הקרקע, אסור לשפוך מים לכיור; ואם הצינור ארוך, באופן שהמים זורמים לאורכו במשך זמן מה, ולאחר מכן נשפכים אל הקרקע, יש מתירים לשפוך מים לכיור, ויש אוסרים.
[שו"ע שלו, א, ומשנ"ב כו; ביאורים ומוספים דרשו, 14 ו־16, בהרחבת המקור]
האם מותר ללכת על גבי עשבים בשבת?
מותר ללכת על גבי עשבים בשבת, למרות שהדבר עלול לגרום לתלישת עשבים; כיון שאין כוונת ההולך לכך, ואין הכרח – 'פסיק רישא' – שאכן ייתלשו עשבים; ואף כשהעשבים ארוכים, וההולך יחַף, שאז מצוי שהעשבים נדבקים ברגליו – אין זה פסיק רישא שייתלשו.
אולם, יש להימנע מֵרִיצָה, ואולי אף מהליכה מהירה, על גבי עשבים ארוכים, כיון שבאופן זה פסיק רישא הוא שייתלשו עשבים. ובגמרא הסמיכו זאת לַכתוב במִשלי: "וְאָץ בְּרַגְלַיִם – חוֹטֵא".
ויש שהוסיף טעם לדבר – שאנו מניחים כי במהלך הריצה ייתלשו עשבים כאלו המפריעים לריצתו, ונוח לו בכך שייתלשו; ולכן יש להימנע מהריצה, למרות שתלישת העשבים היא מלאכה 'שאינה צריכה לגופה', ו'מקלקל'.
[שו"ע שלו, ג, משנ"ב כד-כה, וביה"ל ד"ה מותר; ביאורים ומוספים דרשו, 12]