לרגל תחילת לימוד הלכות תחומין במסגרת הדף היומי בהלכה של 'דרשו', ולקראת ימי בין הזמנים שאנשים יוצאים לנפוש במקומות שונים, נפגשנו עם אחד מרבני ארגון 'ערבתם', שירחיב מעט על העניין של 'תחום שבת' מהזווית ההלכתית במציאות החיים שלנו, היכן יש להיזהר שלא לצאת מחוץ לתחום, מה זה עירוב תחומין וכיצד הלכות תחום שבת הנוגעות לכל יהודי ויהודי באשר הוא, נראות בשטח.
.
- כאדם רגיל מהשורה, היכן אני נתקל בשאלה של 'יציאה מחוץ לתחום' בשבת?
בעיקרון בכל יציאה בשבת מחוץ לעיר למרחק הליכה של יותר מ-10 דקות כדאי לברר האם אין בדבר שאלה של יציאה מחוץ לתחום, בין אם ההליכה היא לעיר סמוכה, לפארק סמוך או ח"ו לבית חולים.
כששוהים בשבת בקמפוס נופש וכדו', שאלת היציאה מחוץ לתחום היא יותר מצויה, היות ובמקרים רבים המקום שנמצאים בו אינו חלק מעיר סמוכה, ומותר ללכת רק אלפיים אמה מסביב למבנה או המתחם ששוהים בו ולא יותר.
לדוגמא, בצפון הארץ ישנו מתחם נופש הסמוך לים, המושכר לציבור בני התורה, בצמוד אליו יש טיילת לאורך החוף, מבחינה הלכתית, בהתרחקות של כקילומטר [תלוי בשיטות השונות בשיעור האמה] עוברים על איסור יציאה מחוץ לתחום!!!
יש לשים לב שלא מדובר בהליכה מרובה, ובהליכה מהירה של כ-10 דקות, כבר ניתן להיכשל ביציאה מחוץ לתחום שבת.
לפעמים תתכן שאלה של יציאה מחוץ לתחום, גם בתוך העיר או הישוב: בית בודד המרוחק מעט מכלל בתי הישוב מחמת שטח ריק מבתי מגורים או שיש איזה רפת או לול המפסיקים בינו לשאר בתי הישוב, ובאופנים מסוימים אם המרחק ממנו לשאר בתי הישוב הוא יותר מע' אמה וד' טפחים [מרחק של כ- 33-40 מטר], הגרים בבית אינם נחשבים כגרים בתוך הישוב, והם צריכים למדוד תחום שבת מהבית שלהם.
- תוכלו לספר לנו על מקרה מעניין שנתקלתם בו כשעסקתם במדידת התחום?
ראשית בהזדמנות זו ברצוני לספר שאנו רואים בחוש סייעתא דשמיא מיוחדת המלווה אותנו בכל פעם ופעם שאנו יוצאים למדידות, ניתן לחבר ספר שלם עם סיפורים מיוחדים, אך מפאת קוצר היריעה אציין שתי דוגמאות.
באחד הערבים יצאו שניים מרבני הועד למדוד שתי ערים במרכז הארץ, האם מבחינה הלכתית נחשבות הם כעיר אחת, או כשתי ערים, אך בשונה מהמדידות הרגילות שניתן לעמוד ליד בנין א' ולמדוד בעזרת מכשיר הלייזר את המרחק לבנין השני, במדידה זו הדבר לא התאפשר מחמת כביש ראשי המפריד בין הערים, כשמשני צידיו יש קיר אקוסטי בגובה של כעשרה מטרים המסתיר את הבתים שמאחוריו, ומכיון שהמדידה אמורה להתבצע מבית לבית, האפשרות היחידה לבדוק היא לעלות לא' מהדירות בקומות העליונות, ולבצע משם את המדידה מעל הקיר האקוסטי עד הבית שבעיר ממול.
מה שהקשה עוד על הענין הוא, שהמקום שבו מצטמצם המרחק בין הערים לפחות מקמ"א אמה הוא בבנין אחד ויחיד בעיר, שהוא נמצא בסמיכות לבית שבעיר השניה, וגם בבנין זה רק חלק מהבנין נמצא קרוב לבנין שבעיר הסמוכה.
לאכזבת הרבנים שליט"א לא נמצא מישהו בקומות הגבוהות של הבנין שהסכים להכניסם לביתו לרגע קט לבצע את המדידה עד הבנין שבעיר הסמוכה, וכך הם נאלצו לחזור על עקבותיהם.
לאחר שהחלו לסוב על עקבותיהם, עובר שם אדם, ושואל אותם האם הם מחפשים משהו, כשהסבירו לו את העניין הוא אומר להם שהוא גר בבנין זה והוא יכול לעלות עמהם לגג הבניין בדיוק לחלק הבניין הקרוב לבנין שממול במקום שבו יש צורך לבצע את המדידה, וכך בס"ד נעשו המדידות הנדרשות כראוי.
סיפור נוסף, לאחרונה היה צורך לבצע כמה מדידות ובדיקות בעומק של אחת מהשכונות במזרח ירושלים, למקום זה קשה להכנס באופן רגיל אף במשך היום, ובפרט כשמדובר להסתובב בין החצרות והבתים ולמדוד את המרחקים בין הבתים. מחמת נחיצות הנושא נרתמו לעניין כמה עסקנים, ובס"ד נכנסו רבני הועד למקום באמצע הלילה, ובלווי של שמירה צמודה, וכך בחסות החשיכה בוצעו המדידות במסירות של ממש.
שאלות רבות חוזרות על עצמן, אך כמעט בכל שבוע יש שאלות המתחדשות.
לא מזמן הגיעה שאלה מאדם שבן משפחתו מגיע ארצה בערב שבת, ובעקבות איחור בטיסה, המטוס היה אמור לנחות סמוך מאוד לכניסת השבת, והוא התקשר לברר להיכן יהיה מותר לו ללכת אם היציאה משדה התעופה תתעכב עד כניסת השבת.
באחד הימים הגיעה שאלה מיהודי בארצות הברית שנאלץ לנסוע באניה ממקום למקום, האניה הפליגה ביום ראשון, והייתה אמורה להגיע לנמל בעיצומו של יום השבת, שאלתו האם יהיה מותר לו לצאת מהנמל לבית מלון סמוך, או שאסור לו לזוז ממקומו עד צאת השבת.
באחד הימים התקשר אדם שעורך שמחה משפחתית ורוצה לברר האם המלצר שהזמין יכול להגיע מישוב סמוך ללא שאלה של יציאה מחוץ לתחום.
- האם יתכן שמצוי מכשול ביציאה מחוץ לתחום יותר משאר הלכות שבת?
ישנם כמה דברים שמחוסר שימת לב, או אי ידיעת ההלכה עלולים לגרום ליציאה בטעות מחוץ לתחום, ראשית מחוסר ידיעה שלאחר הליכה של כעשר דקות בלבד כבר ניתן לצאת מחוץ לתחום. אנשים טועים לפעמים מתוך מחשבה שכל העיר היא כ-ד' אמות, וזה נכון רק לגבי העיר ששבת בה, ולא לגבי עיר אחרת שיצא לכיוונה שבה הוא יכול להלך רק עד אלפיים אמה מקצה העיר שבה שבת, ואף אם היא מוקפת במחיצות כשרות.
כמו כן אנשים טועים לפעמים לחשוב שכל מקום הנמצא תחת אותו תחום שיפוט מוניציפאלי, נחשב כמקום אחד. האמת היא שדי בכ-67 מטר לשיעור רח"נ או כ-80 מטר לשיעור חזו"א בין בתי המגורים בשביל להחשיב את העיר כב' הערים נפרדות לעניין תחום שבת.
- במקרה שאני צריך להגיע לבית חולים או מקום מסוים ויש לי צורך בהנחת עירוב תחומין, האם יש לכם מה לסייע בענין?
כחלק בלתי נפרד מבירור התחום הנעשה על ידי רבני הועד, דואגים רבני הועד לסדר 'עירובי תחומין' במקומות שמצוי שהולכים מעיר לעיר או לבתי החולים וזקוקים לעירוב תחומין להתיר את ההליכה, כשהעירוב מונח באופן ובמקום הטוב ביותר, ומזוכה מידי שבוע ללא תשלום לאנשים הנרשמים לקבלת חלק בעירוב.
המטרה של הועד בהנחת עירוב התחומין היא משתי סיבות, מבחינה הלכתית, מכיון שיש צורך לברר ולבדוק את המקום שבו צריך וניתן להניח את העירוב תחומין, לא הרי הנחת עירוב תחומין הנעשית בבדיקה חפוזה של ערב שבת, לבדיקה מדוקדקת במשך ימים ולפעמים שבועות, של רבנים ת"ח הבקיאים בהלכות ובאופן מדידת התחום, עד שנמצא המקום הטוב ביותר להניח בו את העירוב תחומין. בנוסף מבחינה טכנית לא כל אחד יכול להניח עירוב תחומין, על אחת כמה וכמה כשמדובר בצורך פתאומי ללכת לבית החולים וכדו', דבר שהוא לא יכול היה להיערך אליו מוקדם מספיק, קל וחומר כשהאדם אינו מכיר את כל פרטי ההלכות על בוריין ואינו יכול לסמוך על העירוב שהכין לעצמו.
- למה חייבים להתקשר אליכם. מדוע אינכם מזכים לכל כלל ישראל את העירוב?
דין עירוב תחומין אינו כדין עירובי חצירות. אם בעירובי חצירות מספיק שיעור י"ח גרוגרות לזכות את העירוב לכל העיר, בעירובי תחומין צריך לזכות מזון ב' סעודות לכל אחד ואחד, ואם העירוב יזוכה לכלל הציבור לא יהיה לכל אחד שיעור הנצרך לו לעירוב תחומין.
- לתועלת הציבור, מה נדרש מאדם שצריך ללכת בשבת ממקום למקום, והוא רוצה לברר האם הליכתו מותרת, או שיש בה ח"ו שאלה של יציאה מחוץ לתחום?
לצורך כך הוקם המענה ההלכתי של 'ערבתם', שבו ניתן מענה הלכתי לשאלות ובירורים בעניני תחום שבת על ידי רבני הועד, וכן ניתן להרשם אצלם לעירובי התחומין, מספר הטלפון הוא 0722-722-909
ברצוני לציין שבאחרונה הוצאנו בס"ד חוברת מבוא והסבר להלכות תחום שבת, המבארת בצורה קלה ובהירה את עיקרי הלכות תחום שבת, מדידת התחום, ועירובי תחומין, בליווי מפות ושרטוטים להמחשה, ניתן לקבל את החוברת ללא עלות במייל.