יום חמישי כ"ד בניסן תשע"ז
היתכן שרמת חביבותו של מאכל מסוים קובעת את ברכתו?
כפי שלמדנו אתמול, מאכל הטפל למאכל אחר, נפטר בברכת המאכל העיקרי ואין לברך עליו. אולם, אם אוכל את המאכל הטפל, או טועם ממנו, לפני אכילת המאכל העיקרי - צריך לברך עליו. ואיזו ברכה יברך עליו? אם הוא חביב עליו יותר מהמאכל העיקרי, יברך עליו את הברכה הראויה לו: 'מזונות', 'העץ' וכו'; ואם לאו - יש אומרים שמפני שאינו נהנה מהמאכל בהנאתו העיקרית יברך עליו 'שהכל' גם אם ברכתו העצמית היא 'מזונות', למשל; ויש אומרים שיברך עליו את ברכתו הראויה לו; ומכיון שהדבר שנוי במחלוקת, יש להמנע מאכילת המאכל הטפל לפני העיקרי, במידה וברכותיהן שונות. [שו"ע א, משנ"ב י-יא, שעה"צ כד, וביה"ל ד"ה ואינו]
בצלחתך מונחים בורקס לצד סלט ירקות - מה תברך?
האוכל 'קרקרים' ושאר מיני מזונות כיוצא בהם, עם גבינה, יוגורט, 'סלטים', או ממרח כלשהו - מברך רק על מיני המזונות, כיון שהדברים האחרים שאוכל מטרתם 'להשלים' את אכילת מיני המזונות, ואף אם הם ערֵבים לחכו וחפץ מאד לאוכלם. אולם, כשאוכל מיני מזונות לצד דברים אחרים שאינם באים להשלים את המזונות, וכגון שאוכל 'בורקס' לצד סלט ירקות, וכל שכן כשאוכל תבשיל 'מזונות' לצד מאכל אחר, כגון 'פתיתים' לצד תפוחי אדמה - מברך על כל מאכל בנפרד. והאוכל 'קוגל אטריות' עם מלפפון חמוץ - לדעת רוב הפוסקים המלפפון טפל ונפטר בברכת הקוגל; ויש שצִדד שאינו נחשב כטפל. [משנ"ב ו, ושעה"צ כ-כא; ביאורים ומוספים דרשו, 17]
באיזה מקרה מְשַׁנָּה הכנסת העוגה לתנור למשך זמן קצר את הברכה?
מילוי של עוגה נחשב כטפל לעוגה, ואין לברך עליו בנפרד, ואף אם מדובר במילוי שיש לו חשיבות בפני עצמו, כמצוי בעוגת גבינה העשויה משכבה עבה של גבינה וקצפת המונחת על שכבה של בצק. אולם, מילוי בעל חשיבות שלא אפאוהו יחד עם הבצק, אלא הניחוהו על גבי הבצק לאחר האפייה - יש לברך עליו בנפרד. ואם שבו ואפו את הבצק יחד עם המילוי, אף למשך זמן מועט - כמצוי בתהליך אפייתן של עוגות מסוימות - יש שהורה כי אין לברך על המילוי. ואם חלק ה'מזונות' נועד רק להחזיק את שכבת המילוי או הקצפת, ובאכילת המאכל אין המטרה כלל לאכילת הדגן - יש לברך רק על המילוי. [שו"ע ב, ומשנ"ב יב-יג; ביאורים ומוספים דרשו, 21-23]