ההלכות הנלמדות היום בסדר הלימוד היומי ב'חפץ חיים' (הלכות רכילות כלל ט סעיף יד-טו) עוסקות במקרה בו מתעורר אצל אדם חשד על חברו שעשה כלפיו משהו שלא כהוגן, והוא שואל אותו: "מי עשה את הדבר הזה?". הדין הוא, שאף אם הנשאל יודע מי עשה את הדבר הזה, אסור לו לומר זאת כדי להסיר מעצמו את החשד, אלא מותר לו רק לומר: "לא אני עשיתי את הדבר".
ה'חפץ חיים' מציין כאן להלכות לשון הרע (כלל י' סעיף י"ז) שם הרחיב בפרטי הלכה זו. בדבריו שם מבואר שמעיקר הדין מותר לנשאל להכחיש גם אם על ידי כך ייפול ממילא החשד על השני [וב'ביאורים ומוספים' של 'דרשו' אף מובא, שאם אינו יכול להסיר את החשד מעצמו אלא רק על ידי שיאמר בפירוש מי אשם – מותר לו לומר זאת בפירוש]. אמנם ה'חפץ חיים' מוסיף שם וכותב, כי למרות זאת ראוי לבעל נפש לקחת את האשמה על עצמו כדי שלא ייפול החשד על חברו! וראה שם ב'ביאורים ומוספים' שיש אומרים שבדבר איסור ממש אין לו לאדם להחזיק עצמו חוטא, וכל שכן כאשר מדובר בתלמיד חכם שיש בזה גם משום חילול ה'.
עוד מוסיף ה'חפץ חיים' שם, שכל זה הוא בדבר עוולה ממש. אבל בדבר שאינו עוולה אלא רק השואל חושב שזו עוולה, צריך עיון האם מותר לו להסיר האשמה מעליו אם על ידי כך ייפול החשד על חברו.
אצלנו בהלכות רכילות מרחיב ה'חפץ חיים' ומתאר התרחשות נפוצה בה עלול להיווצר מכשול שכזה: אדם נכנס לחנות ומסכם עם המוכר שישמור לו חפץ מסויים שהוא רוצה לקנות. אחר כך בא מישהו אחר ומפציר במוכר שימכור לו זאת, והמוכר נענה ומוכר לו. לאחר מכן חוזר הראשון לחנות ומתרעם על המוכר – "מדוע מכרת זאת למישהו אחר?" מצוי מאוד שהמוכר, ברצותו להסיר מעצמו את הטרוניה, יגלגל את האשמה על השני, ויאמר לראשון שהשני הרבה בהפצרות והוא לא היה יכול לעמוד מולו. ייתכן גם שכך באמת התרחש במציאות – אולם, מעורר ה'חפץ חיים' ומזהיר, אסור למוכר לומר זאת, ויש ליזהר בכך מאוד.
וכאן מוסיף ה'חפץ חיים' חידוש של ממש הממחיש לנו עד היכן הדברים מגיעים ועד כמה יש ליזהר בדַקוּת שבדַקוּת מדיבור שעשוי לעורר שנאה בלב איש כלפי רעהו: כותב ה'חפץ חיים' – שאפילו אם המוכר רוצה לקחת את האשמה על עצמו, ולומר: "פלוני לא ידע שכבר סיכמת אתי, אלא אני הוא זה ששכחתי ומכרתי לו" – גם זאת אסור לו לעשות. ומדוע? – "כי רגיל הוא מאוד, שאפילו באופן זה ייכנס שנאה בלבו על הלוקח השני, שיחשוב עליו שהוא ירד לחייו!". ועל כן – "רק ישיב לו המוכר סתם: 'אני מכרתיה בשגגה לאדם אחר'".