מדוע לא אומרים ברכת 'מעין שבע' בפסח שחל בשבת ?

י"ב סיון תש"פ - סימן תפ"ז- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד סדר תפילות העמידה ביו"ט של פסח?מה הם ב' התנאים בהם אדם יכול לתקן את עצמו אם בטעות חתם ביו"ט 'מקדש השבת'? ואיך נוסח התפילה ביו"ט של פסח שחל להיות בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תפ"ז סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר השו"ע, סדר תפילות היום של יו"ט של פסח הוא כך, בתפילות שמונה עשרה בערבית שחרית ומנחה, אומר ג' ברכות ראשונות, וג' ברכות אחרונות, וקדושת היום באמצע, דהיינו, שאומר 'אתה בחרתנו', ושם מוסיף ואומר, 'ותתן לנו ה' אלקינו את יום חג המצות הזה את יו"ט מקרא קודש הזה זמן חרותנו', ואומר המ"ב, שהנוסח שלנו הא שונה במקצת מהנוסח שמביא השו"ע, והנוסח הוא, 'את יום חג המצות הזה זמן חרותנו מקרא קודש', ואומר המ"ב, שלא אומרים 'באהבה מקרא קודש', שהרי כבר אמרו 'ותתן לנו ה' אלקינו באהבה מועדים לשמחה', ואם חל בשבת, י"א שאומרים שני פעמים 'באהבה'.

לאחר מכן אומר 'יעלה ויבוא', וכן אומר 'והשיאנו', וחותם 'מקדש ישראל והזמנים', ומביא המ"ב, שהחתימה מעכבת, ולכן, אם אמר 'מקדש ישראל' ולא הזכיר 'והזמנים', לא יצא, וכן בשבת, אם לא אמר 'מקדש השבת', אלא סיים ואמר 'מקדש ישראל', לא יצא, וכן הדין בקידוש, שהחתימה מעכבת להזכיר 'הזמנים', ולהזכיר את השבת.

אומר השו"ע, אם חתם בטעות ביו"ט 'מקדש השבת', ותפס את עצמו ותיקן, יש בזה שני תנאים כדי שיצא יד"ח:

א. אם עשה זאת תוך כדי דיבור, כלומר, שלא שהה שיעור של ג' תיבות.

ב. שיודע בשעת החתימה שהוא יו"ט אלא שנכשל בלשונו.

ואומר המ"ב, משמע מזה, שאם טעה בעת שאמר 'ברוך אתה ה', וחשב שהוא שבת, אפילו אם חזר בתוך כדי דיבור לאחר שסיים מקדש השבת, וסיים כדין, לא יצא, אלא צריך שבשעת הסיום, דעתו תהיה לסיים כהוגן, ומביא המ"ב, שהאחרונים חולקים על התנאי השני וסוברים, שאע"פ שבשעת סיום הברכה הוא לא ידע שהיום יו"ט, אבל אם הוא תיקן את עצמו תוך כדי דיבור, מועיל.

אומר השו"ע, יו"ט שחל להיות בשבת, מזכיר גם את של שבת ואומר, 'את יום המנוח הזה', והמ"ב אומר, שמנהגנו לומר 'את יום השבת הזה', וממשיך 'ואת יום המצות הזה, וחותם 'מקדש השבת וישראל והזמנים', ובדיעבד, אם לא הזכיר רק שבת או ישראל והזמנים בלבד, יש דעות בין האחרונים האם צריך לחזור או לא, ועיין בבה"ל שהכריע, שאם לא הזכיר אלא רק שבת בלבד, בוודאי שאין לחזור על הברכה משום זה.

יו"ט של פסח שחל להיות בשבת, אין אומרים ברכת 'מעין שבע', וטעם הדבר אומר המ"ב, כיוון שברכה זו נתקנה מפני המזיקים, ובפסח הוא ליל שימורים, ואומרים 'ויכולו' בקול רם, וקדיש שלם אחרון.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן