האם צריך לחשוש לדברים המטונפים שנמצאים על הנעליים בזמן התפילה?

י"ח כסליו- סימן ע"ה סעיף ו'- סימן ע"ו סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לקרוא קריאת שמע בעצימת עיניים כנגד ערווה ?

מדוע מותר להזכיר דבר שבקדושה כנגד צואה הנראית מעבר לזכוכית?ומה הדין בזה כאשר צואה עוברת לפניו?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ע"ה סעיף ו' – סימן ע"ו סעיף ג']  

הזכרת דבר שבקדושה בעצימת עיניים כנגד ערווה

אסור לקרוא קריאת שמע או להתפלל או להזכיר שום דבר שבקדושה כנגד ערווה, שנאמר, 'כי אני ה' מתהלך בקרב מחניך והיה מחניך קדוש ולא ייראה בך ערוות דבר', דורשים מזה חז"ל, כאשר אני ה' מתהלך בקרב מחניך, דהיינו, כאשר אדם עוסק בדברי תורה או בתפילה או בהזכרת דבר שבקדושה, אסור שיהיה כנגדו שום דבר ערווה, או שהוא יהיה ערום, ודן השולחן ערוך, כאשר יש לפניו דבר ערווה, אבל הוא עוצם את העיניים או מחזיר פניו, או שמדובר בלילה, או שהוא סומא, כלומר, שהוא אינו רואה את הערווה, האם מותר באופן כזה לקרוא קריאת שמע או להזכיר שום דבר שבקדושה, השולחן ערוך מיקל בעניין, והמשנה ברורה מביא בשם כמה פוסקים שסוברים, שזה לא מועיל, משום שלא כתוב בתורה לא תראה ערוות דבר, אלא, לא ייראה בך ערוות דבר', ובכל זאת, החזרת פנים באופן שהערווה נהפכת להיות מצידו, הדין הוא, שמותר להזכיר דבר שבקדושה, ומביא המשנה ברורה עוד, שבאופן שיש כותל של זכוכית שמפסיק בינו לבין הערווה, לכולי עלמא מועיל עצימת עיניים, מכיוון שיש כאן איזו שהיא מחיצה, ואף על פי שרואה את הערווה דרך הזכוכית, בכל זאת מכיוון שעוצם את עיניו בצירוף מחיצה, לכולי עלמא יכול לומר דבר שבקדושה, עוד כותב המשנה ברורה, שהאיסור לומר דבר שבקדושה כנגד ערווה, זה רק דיבור, אבל הרהור מותר כנגד ערווה.

הזכרת דבר שבקדושה כנגד צואה

צואה בעששית, דהיינו, זכוכית, מותר לקרוא כנגדה קריאת שמע ושאר דבר שבקדושה, משום שלגבי צואה התורה אומרת 'וכסית', דהיינו, הצואה צריכה להיות מכוסה, ומכיוון שהיא מכוסה, אין בזה בעיה כלל.

צואה בגומא

כאשר יש צואה בתוך גומא, יכול לכסות את הגומא בסנדל שלו, וזה מהווה הפסק, והחידוש הוא, שאף על פי שהסנדל מחובר אל גופו, הייתי חושב שהסנדל וגופו הם דבר אחד והסנדל בטל לגופו, בכל זאת אנו אומרים, שהסנדל מהווה הפסק בין הצואה לבינו, ומותר להזכיר דבר שבקדושה, ובאופן כזה שהצואה נוגעת בחלק התחתון של הסנדל, אסור להזכיר דבר שבקדושה, משום שהסנדל מחובר אליו.

צואה עוברת לפניו

העבירו צואה לפניו, אסור לקרוא קריאת שמע או לומר דבר שבקדושה כנגדה, וכאשר חזיר עולה מהנהר, אף על פי שהוא רחוץ, זה לא מועיל, ונחשב הדבר כגרף של רעי, ואסור להזכיר כנגדו דבר שבקדושה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן