הרה"ג מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א
מורה הוראה 'נאות שמחה' מודיעין עילית
בבית משפחת וייס בערב שבת, כאשר עזבה בעלת הבית את המטבח, עמד אחד הילדים עם כוס שוקו ליד הסיר, ובלי כוונה נשפך לו מהכוס לתוך הסיר הגדול עם הבשר, לאחר כמה דקות נכנסה הגברת למטבח ותפסה מה שקרה. מיד לקחה מצקת, שאבה את הרוטב מהסיר ושפכה לכיור כדי להוציא את החלב המעורב ברוטב. כשבא בעלה וסיפרה לו מה שקרה, ניסה לברר האם יש ששים בסיר כנגד החלב. לאחר שנשפך מן הרוטב קשה לשער האם בצירוף הרוטב שהיה מתחילה היה ששים כנגד החלב או לא.
יש לשער כמות החלב בשוקו
הבה נדון בכמה יסודות בהלכה זו: תחילה צריך לדעת שאין ששים כנגד כל מה שנשפך לסיר. כיוון שבבית משפחת וויס כשמכינים שוקו עושים חצי מים וחצי חלב, א"כ אף שהחלב מעורה עם המים, כיוון שהם עדיין היתר, לכן אם לדוגמא נשפך חצי כוס מספיק ששים כנגד רבע כוס.
ספק אם יש ששים
כאשר נפל איסור לתוך היתר, ונשפך מהתערובת באופן שאי אפשר לשער אם היו ששים כנגד האיסור, יש בזה חילוק שאם התערובת היא מין במינו, למשל בשר אסור ובשר מותר, שבזה מה"ת בטל ברוב ורק מדרבנן צריך ששים, יש להקל מספק, אכן כשזה מין לתוך שאינו מינו, כגון חלב לתוך בשר, שאז מן התורה אסור עד ששים כיון שנותן טעם, בזה אסור מספק.
חלוק בין בשר בהמה לבשר עוף
לפי זה דנו גדולי הפוסקים לחלק בין בשר בהמה האסור מן התורה, עם חלב ששם יש להחמיר בספיקו. אך בבשר עוף דעת הש"ך (סי' צ"ח סק"ז) שכיון שאיסורו מדרבנן יש להקל מספק, אך הרמ"א והט"ז (סי' צ"ח סק"ה) החמירו בזה דחכמים תקנו לאסור בשר עוף כמו בהמה, וכתב הפמ"ג שבהפסד מרובה אפשר להקל.
ההלכה בבשר והשוקו
לפי האמור, אם יתכן שהיה ששים כנגד החלב בשוקו שנשפך לסיר הבשר, אף שכעת לא יודעים לשער, כיוון שנחסר מהרוטב. וכן אם לא יודע כמה הכמות שהילד שפך לסיר, לכתחילה יש להחמיר ובהפסד מרובה יש להקל אם היה בסיר בשר עוף.
אמנם אם היה בסיר בשר בקר, נאסר כל הסיר עד שיתברר שהיה ששים כנגד החלב.
ויש בהלכה זו עוד חילוקים אם ניתז על הסיר מבחוץ, שהדין משתנה אם ניתז כנגד הרוטב או למעלה מכנגד הרוטב, ואם הסיר מכוסה או לא, וכן אם נשפך על חתיכה ואח"כ נכנסה החתיכה לסיר,ועל כך אי"ה במאמרים הבאים.