הרב יעקב לוסטיגמן
בבית המדרש 'בית תפילה' בקריית ספר שבמודיעין עילית, מתכנסים מדי ערב קרוב ל-20 משתתפי השיעור של הרה"ג ר' גבריאל שוורץ. השיעור מתחיל בשעה 9:00 עם לימוד 'דף היומי בהלכה', ומיד לאחריו עוברים ללמוד את הדף היומי על הש"ס הבבלי.
"האמת שהופתעתי מאוד לגלות כמה לימוד המשנה ברורה לפני השיעור בדף היומי על הש"ס הבבלי, תורם ללימוד ההמשך", הוא מספר. "בזכות ההערות והביאורים שבמהדורת 'דרשו', הלימוד פורה במיוחד, עם השתתפות רבה של המשתתפים שמרגישים חיבור חזק להלכה עם פסקי האחרונים ש'דרשו' מביאים בנושאים אקטואליים. הרוחות סוערות, השתתפות מצד הקהל גבוהה במיוחד, ובהתאם לכך גם נכנסים ללימוד הגמרא עם הרבה חשק והתלהבות. הייתי ממליץ לכל מגיד שיעור שמוסר שיעור קבוע בדף היומי בבלי, לעשות את אותו הדבר, ולפתוח בשיעור משנה ברורה".
הרב שוורץ מתאר את התרומה העצומה של השיעור לו ולמשתתפי השיעור: "התרומה האישית שלימוד 'דף היומי בהלכה' תרם לי, היא עצומה. גם אם אתה יודע הלכה זה לא כמו שאתה חוזר על זה שוב ושוב, ובמיוחד אם אני צריך למסור שיעור, אני חייב לבוא מוכן גם לשאלות שעלולות להפתיע אותי. הציבור מעיין תוך כדי גם בהערות של 'דרשו', והלימוד מאוד דינמי.
"מבחינת הלומדים אני רואה שהם מאוד מעורבים, אפשר לומר שחלק גדול מהם לא ידעו את פרטי ההלכה קודם לכן ועכשיו יודעים. זה גם מוסיף הרבה יראת שמים, אדם שמדקדק בהלכה נראה אחרת. אם הוא רוצה לדעת, שואל, מתעניין ורוצה לעשות את רצון ה', זה משפיע על האישיות שלו בתוך זמן קצר מאוד, והשינוי שחל בכל אחד מהלומדים הוא משמעותי. רואים בחוש את מה שהחזו"א תמיד היה אומר שיראת השמים מגיעה מדקדוק ההלכה".
לקראת תחילת לימוד הלכות שבת, הוא מספר, ההתרגשות בשיאה: הלכות שבת זה המפתח שלנו. אנחנו נתקלים בזה כל שבוע, ומאז שסיימנו את הלכות ברכות אפשר לראות איך שאנשים כבר ממש משתוקקים להתחיל את הלכות שבת. זה משהו שמכירים מהישיבה או מכל מיני עלונים שמתפרסמים מדי שבוע, אבל יש גם דברים שמתחדשים כל הזמן.
"מה גם שהרבה אנשים לא זכו ללמוד את הלכות שבת סעיף סעיף בשו"ע. כשלומדים את זה בפנים בצורה מסודרת עם ההערות של דרשו זה נותן משהו אחר. השבת שלך אחרת לגמרי. אתה יודע מה מותר ומה אסור זה דבר עצום".
"עד לפני כמה שנים", מוסיף הרב שוורץ, "אם היית פוגש אברך ברחובה של עיר ושואל אותו כמה פעמים הוא למד משנה ברורה ח"א, התשובה היתה בערך כך: עד ציצית ותפילין הוא למד כבר עשרים פעם, עד ברכות השחר כחמש עשרה פעמים, חוץ מהמשנת סופרים שאת זה בדרך כלל הוא דילג, עוד איזה עשר פעמים עד אמצע הלכות קריאת שמע או תחילת הלכות תפילה…
"שהוא גמר את כל הכרך מכריכה לכריכה? אולי פעם אחת ואולי גם זה לא, בטח לא עם הרייד וההערות של דרשו… מי מדבר בכלל על חלק ב' הלכות נשיאת כפיים, קריאת התורה ובית הכנסת וכו'. אני הרי לא כהן, לא גבאי, ולא קורא בתורה. גם בהלכות ברכות מסתמא הוא התחיל כמה פעמים והתייאש באמצע, עבור לחלק ג' את הסימנים הראשונים הוא מכיר, פחות או יותר, כמה פעמים הוא קיבל על עצמו להתחזק בהלכות שבת, ולהתחיל מתחילת סי' רמ"ב וזה נגמר אי שם בהלכות בישול או סחיטה, יחד עם כוחותיו שנסחטו עם הזמן.
"את עירובין הוא השאיר ללימוד בכולל שישי שבת וכו' ובשאר החלקים יש לו ידיעה קצת בהלכות פסח חנוכה ופורים, אולי גם בהלכות ראש השנה יום כיפור וסוכות, אבל בודאי שהוא לא עבר על כל השו"ע עם המ"ב מתחילתו ועד סופו.
"כל זה היה נכון עד לפני התוכניות של 'דרשו', אינני בטוח שיוזמי התוכנית של דרשו מודעים לגודל המהפך שהם חוללו בתחום הזה, מאות ואולי אלפי אברכים ובעלי בתים זכו ללמוד סימן אחרי סימן, כרך אחרי כרך, וזו זכות עצומה שבטוחני ששינתה את צורת החיים בהרבה בתים הן מבחינת דקדוק ההלכה הן מבחינת השתייכות וחיבור לקיום המצוות, ועוד".