יום ראשון ב' חשון תשע"ח
גזירת חכמים שלא להדליק נרות שבת בשמנים ובפתילות מסוימים
חכמינו ז"ל גזרו שלא להדליק נרות שבת בשמנים ובפתילות מסוימים, מסיבות שונות: 1. משום שאינם דולקים כראוי, וקיים חשש שיעברו בשבת על איסור 'מבעיר' כדי לשפר את האור. 2. משום שקיים חשש שיִקחו חלק מהשמן מתוך הבזיך ויעברו על איסור 'מכבה'. 3. משום שעלולים לגרום לדליקה, ומתוך שאדם בהול על ממונו, יבוא לכבותהּ באיסור. 4. משום שריחם רע, ועשויים לגרום לכך שיֵצאו מהמקום בו הם דולקים. ובמקרה שהחשש הוא שמא יעברו על איסור מבעיר, אף בדיעבד אסור להשתמש בנרות אלו בשבת; ואף במקרה שאין לו נרות אחרים לשבת, אסור להדליקם. [שו"ע רסד, א, משנ"ב א, ג (ו־יז), וביה"ל ד"ה והשלהבת, וד"ה אסור; ביאורים ומוספים דרשו, 6]
מי שהדליק נר כשר ונר פסול – האם רשאי להשתמש באור הנר הפסול?
נר שאסור להשתמש באורו בשבת מחשש שיעברו על איסור 'מבעיר' (ראה לעיל), שעברו והדליקוהו יחד עם נר כשר – יש אומרים שאם שני הנרות מונחים בחדר אחד, מותר להשתמש באור, כיון שיש שם נר כשר; ואף אם הם מונחים בחדרים נפרדים, ניתן להקל לצורך שבת ולהשתמש בנר הפסול, כיון שעצם קיומו של נר כשר בבית מזכיר שלא לעבור על איסור מבעיר. ושימוש שהאור אינו הכרחי עבורו, כגון שכיבה במטה – מותר אף כשלא הדליקו כלל נר כשר. ויש אומרים שאם הם מונחים בחדר אחד, מותר להשתמש באור רק לצורך שבת; ואם הם מונחים בחדרים נפרדים – אסור להשתמש בנר הפסול כי אם שימוש שהאור אינו הכרחי עבורו. [שו"ע רסד, א, משנ"ב ה-ח, וביה"ל ד"ה יש; ביאורים ומוספים דרשו, 1 ו־3]
תערובת של פתילה כשֵׁרה ופסולה – האם ניתן להדליקהּ לשבת?
פתילה הפסולה להדלקה לשבת משום שאינה דולקת כראוי (ראה לעיל), אשר כרכו אותה עם פתילה כשֵׁרה, ויצרו מהן פתילה אחת – אם הכוונה בכריכתן יחד היא שהפתילה תהיה עבה, אסור להדליקהּ לשבת אף אם הפתילה הכשֵׁרה מהווה רוב בתערובת, מחשש שמא ידליק בפתילה הפסולה בפני עצמהּ; אבל אם הכוונה בכריכתן יחד היא רק לחזק את הפתילה הכשֵׁרה שלא תפול לתוך השמן, וכדומה, אזי אם הפתילה הכשֵׁרה מהווה רוב בתערובת – מותר להדליקהּ לשבת. [שו"ע רסד, ב, משנ"ב ט, וביה"ל ד"ה ואם; וראה ביאורים ומוספים דרשו, 8]