יום רביעי כ"ז בכסלו תש"פ
חנות השייכת לגוי ועובדיה יהודים ונמצא בה חמץ לאחר הפסח – האם הוא מותר באכילה?
חנות השייכת לגוי ועובדיה יהודים, ונמצא בה חמץ מיד לאחר הפסח, באופן שיש להניח שהיה מונח שם כבר לפני הפסח – דין החמץ כך: אם מוכרים בחנות זו חמץ מסוגו של החמץ שנמצא, מאחר והחמץ שבסחורת החנות קבוע בה ותדיר, סביר יותר להניח שמקור החמץ הנמצא הוא בסחורת החנות, ומשום מה לא נמצא בבדיקת החמץ שנערכה בו כדין, מאשר להניח שנפל מאחד העובדים היהודים; ומאחר והסחורה שייכת לגוי, הרי זה חמץ של גוי שעבר עליו הפסח, שמותר בהנאה.
אבל אם לא מוכרים בחנות חמץ מסוג זה, בודאי יש להניח שנפל מאחד העובדים היהודים, והחמץ אסור בהנאה, כדין חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח.
[שו"ע תמט, א, משנ"ב א, ב, ג ו־ה, ושעה"צ א; וראה שם, ז]
למי שייכת 'מציאה' הנמצאת בחנות?
בהמשך לאמוּר: חנות השייכת ליהודי ועובדיה גויים, ונמצא בה חמץ מיד לאחר הפסח, באופן הנ"ל – אם מוכרים בה חמץ מסוגו של החמץ שנמצא, הריהו מותר בהנאה, משום שיש להניח שמקורו בסחורת החנות השייכת ליהודי, והרי זה חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח. אבל אם לא מוכרים בה חמץ מסוג זה, הריהו מותר בהנאה, משום שבודאי נפל מאחד העובדים הגויים.
ובעל החנות היהודי אינו 'זוכה' בחמץ שנפל מהעובד הגוי בקנין 'חצר', משום שאנו מניחים שאין רצונו לזכות בדבר איסור; ויש אומרים עוד, שחמץ זה נדון כ'מציאה', ומציאה הנמצאת בחנות, (באופנים מסוימים) אינה נקנית לבעל החנות בקנין חצר, אלא שייכת למוצאהּ.
[שו"ע תמט, א, משנ"ב א, ב, ג ו־ה, ושעה"צ א; וראה שם, ז; ביאורים ומוספים דרשו, 2; וראה פתחי חושן ב ג, יא]
חמץ שנמצא לאחר הפסח ברחוב – האם הוא מותר באכילה?
חמץ שנמצא לאחר הפסח ברחובה של עיר, ולא ידוע אם הוא של ישראל או של גוי – מותר בהנאה, ונחלקו הפוסקים אם הוא מותר גם באכילה, (באופן שאין איסור משום אכילת פת של גוי), כדין ספק דרבנן שנדון בדרך כלל לקולא. ואם רוב העוברים במקום זה שבו נמצא החמץ הם יהודים, אסור החמץ גם בהנאה.
במה דברים אמורים? כשהחמץ נמצא מיד לאחר הפסח, או שניכר כי הוא ישן, וכגון שהוא יבש, או שמופיע על גביו תאריך יצור מלפני הפסח; אך אם ניתן להניח שנפל במקום זה לאחר הפסח, הריהו מותר אף באכילה לכל הדעות, משום שסביר יותר להניח שנפל לאחר הפסח, מאשר להניח שנפל לפני הפסח והיה מונח ברחוב זמן כה רב.
[משנ"ב תמט, ה; ביאורים ומוספים דרשו, 4, וראה שם, 6]