הרב מרדכי הלוי שוורצבורד – מורה הוראה נאות שמחה מודיעין עילית
פרק זה עוסק בערעור על בעלות בקרקע כאשר הקרקע מוחזקת ביד אחד, ובא מערער וטוען בעלות ומביא עדים שמעידים שהקרקע הייתה שלו בעבר. והמוחזק טוען שקנה אותה ואין בידו הוכחה לכך, אמרו חכמים שאם המוחזק יושב בקרקע כבר ג' שנים אין המערער יכול לסלקו, ונאמן המוחזק בטענתו שקנה את הקרקע.
טעם הדבר, כתב הרמב"ן בדף מב' שאחר שישב שלוש שנים ולא מיחה המערער זה הוכחה שבאמת קנה, שאם לא כן לא היה שותק המערער, ולכן מאמינים לו מקנה ואבד שטרו.
הנמוקי יוסף (דף יד' בדפי הרי"ף) כתב שזו תקנת חכמים כדי שהקונה לא יצטרך לשמור את שטרו, והקצות החושן סי' ק"מ סק"א החזיק בדעה זו ע"ש.
תנאי ראשון לחזקת ג' שנים שיטעון המוחזק שקנה ואבד שטרו אבל אם אינו טוען בעלות רק ישב כל זמן שלא מיחו בו מוציאין מידו.
אכן אם קנה מאדם אחר או שירש מאביו ואינו יודע אם המוריש קנה, בית הדין טוענים עבורו שמסתבר שמורישו והמוכר לו קנו, ואינו צריך לטעון בעצמו.
והנה כהיום כל מכירת דירה רושמים בטאבו ממילא נדיר לדון בדין חזקת ג' שנים, אך פעמים מסיבה מסוימת מעוניינים שלא לרשום בטאבו, והאריך בזה בספר פתחי חושן קנינים פרק ב' הערה י"ד בדעות האחרונים אם רישום בטאבו מעכב את הקנייה מצד דינא דמלכותא, ומצד שאין סומך דעתו כאשר אין טאבו.
פינוי עמונה
א. אכן יש שטחים בארץ ישראל שאין עליהם טאבו, כגון הנושא שמסעיר כעת את התושבים "פינוי עמונה" שהיה נידון על קניית הקרקע לאחר שהחזיקו בה למעלה מג' שנים ולא היו רישומים בטאבו באותו אזור, ולא ניכנס לטעמים ביטחוניים ומדיניים שהובילו למצב שאליו הגיעו, השם ישמרנו מכל אויבנו מבית ומחוץ.
ערעור על בנייה בגג
ב. מעשה שהגיע בימים אלו לבית הדין, באחד שבנה על הגג והוריש את הדירה לבניו וכעבור כמה שנים ערער השכן מקומה תחתונה על היורשים שיש לו בעלות בגג והבניה בשטח השייך לו, והיורשים אינם יודעים אם אביהם קנה ממנו בכסף או בהסכמה, וההלכה היא שטוענים ליורש.
אך המערער הפתיע בטענה חדשה שדירתו רשומה על שם אשתו, וממילא הדין שאין מחזיקין בנכסי אשת איש. כמובן שא"א להביא כאן מסקנת הדברים לפי ראיות ומסמכים של שתי הצדדים.
עכ"פ למדנו שכיון שהיום רוב הקרקעות רשומות ע"ש הבעל והאישה יש ליתן את הדעת בדיני חזקות לדין שאין מחזיקין בנכסי אשת איש.
איסור הליכה לערכאות
ג. מה שלמדנו בפרשת השבוע שנא' "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" לדון בפני ב"ד של דין תורה ולא לפנות לערכאות חס ושלום.
והשי"ת יתן בלבנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות את כל דברי התורה באהבה.