יעקב לוסטיגמן
עם סיום זמן החורף, מתחילים ב'מוקד הישיבה' לעשות את הסיכום החצי-שנתי, ולבחון את ההישגים שנרשמו במהלך החודשים החולפים, כמו גם את הנקודות שבהן אפשר להוסיף ולהשתפר לקראת זמן הקיץ.
הרה"ג ר' יעקב סירוטה, מנהל 'מוקד הישיבה', מספר בראיון מיוחד ל'לקראת שבת', על החידושים שנוספו במהלך החורף לפעילותו של המוקד, הן במסגרת הפעילות המרכזית של מתן יעוץ ומענה לבחורי הישיבות, והן בזרועות הביצועיות השונות של 'אחינו', הכוללות בין היתר את מחלקת האברכים בישיבות הקדושות, פרויקט החונכים של המוקד, וכן העלונים היוצאים לאור מדי חודש בחודשו.
"בחסדי שמים, אנחנו יכולים לציין בסיפוק, שפעילותו של המוקד הוסיפה והשתדרגה במהלך ה'זמן' החולף", אומר הרב סירוטה, "רשמנו התקדמות בכל הפרמטרים, ואנחנו ממשיכים לשקוד על תוכניות נוספות הן לחיזוק ושדרוג המסגרות הקיימות, והן בפתיחת מסגרות חדשות".
- נשמח אם תרחיב בנושא זה, אלו חידושים צופן לנו העתיד הקרוב ב'מוקד הישיבה'?
"חלק מהתוכניות עדיין בוסריות ומוקדם לדבר עליהן, וחלקן כבר מוכנות ומתעתדות לצאת לפועל בקרוב בעז"ה. כך למשל בכוונתנו לפתוח מוקד חדש ומיוחד לנושא של 'גישמאק בלימוד', אותו נאייש בעז"ה באברכים בני עליה, שבעצמם זכו ל'גישמאק' – מתיקות גדולה בלימוד התורה, והם גם יודעים להעביר את זה הלאה לבחורים המשוחחים עמם".
- למה באמת החלטתם לפתוח מוקד מיוחד לעניין זה? בחורי ישיבות מתמודדים, מטבע הדברים, עם מגוון רחב של בעיות, ואולי יש דברים דחופים וחשובים יותר?
"זה נכון שבחורי ישיבות מתמודדים עם מגוון בעיות, וכל הבעיות הללו מטופלות באופן שוטף על ידי 'מוקד הישיבה'.
"עם זאת, הניסיון שצברנו עד כה החכים אותנו מאוד, ולמדנו לדעת שגם אם בחור מתמודד עם בעיות אחרות, כשיש לו 'גישמאק' בלימוד התורה, כשהוא נהנה מלימוד של דף גמרא, ההתמודדות שלו היא אחרת.
"אינו דומה בחור המתמודד עם בעיות חברתיות למשל, כשיש לו 'גישמאק' בלימוד או כשאין לו. בחור שיודע ליהנות מדף גמרא, גם אם הוא מרגיש בודד וצריך עזרה וסיוע כדי למצוא את מקומו בחברה, הוא זוכה לבחינה של "זאת נחמתי בעניי".
"על אחת כמה וכמה כשמדובר בבעיות של ירידה ברוחניות וכדו', המאור שבתורה מסייע לו לחזור למוטב, ונותן לו בעצם מעין עוגן רוחני שמאפשר לו להתחזק ולעלות בחזרה על דרך המלך.
"לעומתו, בחור שלא זכה להרגיש את מתיקות ועריבות התורה, מה ימשוך אותו בחזרה לעליה רוחנית? מה יסייע לו להתמודד עם הקשיים והאכזבות שהוא נוחל במישור החברתי, או בכל תחום אחר?
"הבנו שה'גישמאק' הזה בלימוד התורה, הוא בעצם תרופת פלא לכל הבעיות האחרות. אני לא אומר שלא צריך לטפל בבעיות אחרות אם הן קיימות, אבל אם נשווה את תחלואי הנפש לתחלואי הגוף, נוכל לדבר במונחים של מערכת חיסונית. אדם עם מערכת חיסונית חזקה ואיתנה, שלצורך העניין אנחנו ממשילים אותה ל'גישמאק' בלימוד התורה, יוכל להתגבר על כל מחלה ביתר קלות, לעומת אדם שהמערכת החיסונית שלו מוחלשת שכל שפעת קלה עלולה להוריד אותו אלי קבר חלילה וחס. בחור שנהנה מלימוד הגמרא, אנחנו יודעים שהוא כאן, הוא אתנו, הוא יתגבר על כל הבעיות האחרות ויחזור לעצמו במוקדם או במאוחר.
"מה גם, שהנושא הזה של מחסור במתיקות התורה קיים אצל בחורים רבים, באחוזים גבוהים מאוד. יש לא מעט בחורים שכשהם שומעים את דברי חז"ל על מתיקות התורה, כשהם קוראים את הפסוקים שבהם דוד המלך מתאר את החביבות הגדולה שיש לו בלימוד התורה, הם לא מבינים איך זה קשור אליהם. איך אפשר בכלל ליהנות מישיבה ממושכת מול עמודים צפופי טקסט עם מילים קשות ושאלות לא מובנות להם בעומקם. הם בכלל לא מצליחים להתחבר במשך ימים ושעות רבות מדי יום על אותו שור שנגח פרה, כשהפעם האחרונה בה הם ראו שור או פרה היתה כשהם נסעו לרפת בטיול השנתי של כתה ז'…
"אבל צריך לדעת שכל יהודי יכול למצוא את ה'גישמאק' בלימוד. ראינו מקרים של בחורים שלא היו מסוגלים לשבת ליד גמרא יותר משתי דקות רצופות, ואחרי שהם קיבלו הדרכה איך ללמוד ואיך לפתוח סוגיא, הם הפכו למתמידים באופן יוצא דופן, ולא בגלל שמישהו הכריח אותם, אלא כי הם פשוט התחילו לראות בלימוד הגמרא סם חיים כמו שחז"ל מגדירים את התורה הקדושה".
- ומה לגבי התוכניות הקיימות? במה בא לידי ביטוי השדרוג שהזכרת קודם?
"קשה לסכם בשיחה קצרה את כל החידושים הרבים, וזה רק ילאה את הקורא אם ניכנס לפרטי פרטים, אבל אפשר לציין בקווים כלליים, שהרחבנו את הפעילות בכל המישורים. לדוגמא העלונים שאנו מוציאים מדי חודש – הם כלי עוצמתי ויעיל בפני עצמו, ולפעמים הוא יכול לסייע לבחור לא פחות מעצם הפניה למוקד הישיבה ושיחה טלפונית עם המשיבים של המוקד.
"דרך העלונים, שהתרחבו משמעותית, אנחנו מגיעים גם לבחורים שמתביישים להתקשר, או כאלו ש'לא מתאים להם' לעשות זאת. העלונים הללו מותאמים לקהל היעד, ואנחנו מוציאים אותם בקביעות בשתי מערכות מקבילות, אחת מיועדת לבחורי הישיבות החסידיות ומוכרת כעלון 'מעלה מעלה', והאחרת לבחורי הישיבות הליטאיות והספרדיות, המוכרת כעלון 'הישיבה'".
- ו'מוקד הישיבה' עצמו? גם הוא זכה להתחדשות ושדרוג?
"בוודאי. 'מוקד הישיבה' הוא הלב הפועם של כל הסיפור הזה. כל שאר היוזמות הן רק סניפים וענפים שצמחו ממנו. באמצעותו אנחנו מחזיקים את האצבע על הדופק. המשיבים במוקד מעלים בפנינו את הבעיות המרכזיות שהם נתקלים בהן, וכך אנחנו יוצאים עם פרויקטים שונים שנועדו לתת מענה לבעיות הללו.
"מעבר לעובדה שהוספנו מוקדנים, עשינו גם שינויים ארגוניים, התחלנו להקפיד ביתר שאת על ימים קבועים לכל משיב במוקד, כדי שבחור שהתקשר פעם אחת ותפס קשר עם משיב כזה או אחר, ידע מתי הוא יכול למצוא אותו בפעם הבאה כדי להמשיך ולהתייעץ אתו לפי הצורך.
"באופן כללי אנחנו די משתדלים לסגור פינות כבר בשיחה הראשונה. המוקד הזה לא נועד לתת יעוץ נפשי, ואין לנו עניין שבחורים יפתחו תלות במוקד ובמוקדנים. המטרה שלנו היא לעזור לבחורים שנמצאים ברגע של קושי או התלבטות, לעזור להם להפוך את הקושי לאתגר, ולהמשיך הלאה בכוחות עצמם. אבל לפעמים בחור רוצה לעשות השלמה של השיחה, והוא מעדיף לעשות אותה דווקא עם אותו מוקדן שאיתו הוא דיבר בפעם הקודמת. כשיש ימי פעילות קבועים לכל מוקדן זה הופך את הסיפור הזה לקל ויעיל יותר".
- אתם רואים באמת את התועלת שהמוקד הזה מביא לבחורי הישיבות, או שבדרך כלל אתם לא יודעים מה קרה עם הבחור ואם ההתייעצות הזאת באמת עזרה לו?
"המוקד הוא אנונימי לחלוטין. אנחנו לא שואלים את הבחור איך קוראים לו, לא באיזו ישיבה הוא לומד ולא באיזו עיר הוא גר. מטבע הדברים ברוב המקרים אנחנו באמת לא יודעים איך נסגר הסיפור, ונשארים מבחינתנו הרבה מאוד מעגלים לא סגורים.
"אבל במקרים רבים אחרים, הבחורים מרגישים הכרת הטוב ומתקשרים לדווח, לעדכן ולהודות. באחרונה היה לנו מקרה של בחור שהתקשר למוקד, וביקש לדבר עם אחד המשיבים. כשענה לו האברך, הזכיר הבחור שהוא 'מוישי' שהיה מדבר אתו מדי פעם לפני כשנתיים…
"'אני רוצה להודות לך', אמר הבחור למוקדן, 'מחר בעז"ה אני אחגוג את אירוסי בשעה טובה. אני עומד להתארס עם בת למשפחה מכובדת מאוד, וזה בעיקר בזכותך'…
"האברך זכר את הבחור הזה, הוא דיבר אתו שלוש או ארבע פעמים לפני כשנתיים, ועזר לו להתמודד עם קושי חברתי גדול, שגרם לו לירידה משמעותית בלימוד. המוקדן פתח את עיניו, והסביר לו שמבריחה מהקושי הוא לא יתפתח ולא יגיע לשום מקום. תחת זאת הציע לו האברך להתמודד עם האתגר, ולהפוך אותו למקור לצמיחה אישית. דבריו עשו רושם על הבחור שאכן שינה כיוון ומאז הלך והתפתח, בהתאם להנחיה שקיבל מהאברך במספר שיחות טלפוניות. מאז הוא לא חזר אליו, ורק עכשיו הוא סיפר לו שהוא עומד להתארס.
"למחרת הגיע המוקדן למוקד הישיבה, כשהוא מצוייד בחבילת עוגות ובקבוק קולה. לנוכח תמיהתם של חבריו המוקדנים – לשמחה מה זו עושה – הוא השיב להם: 'זה לכבוד אירוסיו של 'מוישי' שאותו מעולם לא פגשתי…'. המוקדנים כולם כבר ידעו היטב, שאם הבחור הזה סיפר שקוראים לו מוישי, כנראה שקוראים לו 'ברוך' או 'שמחה' או כל שם אחר, כי בדרך כלל הבחורים משנים את שמותיהם, ואנחנו אפילו מעודדים אותם לעשות זאת. חשוב לנו שהם יישארו אנונימיים לחלוטין, וכך הם ירגישו בנוח לדבר בלי לחשוש ובלי לפחד, שאולי זה יגרום להם לנזק או לחוסר נעימות.
"אז נכון, בדרך כלל אנחנו לא יודעים איך הסתיים הסיפור, אבל אנחנו כן יודעים שבמקרים רבים מאוד, הייעוץ הזה והשיחות הללו מאפשרות לבחורים לצאת מהקושי הרגעי, ולהעפיל במשנה מרץ אל פסגת ההצלחה שלהם במימוש העצמי ובטיפוס במעלה ההר, כשכל התכלית היא עבודת הבורא ברוך הוא, שהרי לכך נברא האדם".