יום שני ג' חשון תשע"ח
האם ניתן לקיים מצוַת הדלקת נרות בתאורת החשמל?
יש אומרים שמצות הדלקת הנר מתקיימת גם בתאורת החשמל, ולא רק בנוּרָה שיש בה חוט לוהט, אלא אף בנורת פלורוסנט וכיוצא בה. ויש אומרים שאין הדברים אמורים אלא בתאורה הפועלת באמצעות סוללות, שכח החשמל כבר מונח בהּ בשעת ההדלקה; אבל תאורה הפועלת באמצעות הזרם של חברת החשמל, המתחדש בכל עת, נחשבת כהדלקת פתילה ללא שמן, שאין יוצאים בהּ ידי חובה. והמנהג בכל מקום – ויש אומרים שהדבר חובה! – להדליק דווקא נרות, אלא שראוי להדליק גם את תאורת החשמל לכבוד שבת. [ביאורים ומוספים דרשו, רסד, 11]
האם בזמננו יש עדיפות להדליק נרות שבת בשמן זית?
מצוה מן המובחר להדליק בשמן זית, ובפתילה של פשתן, צמר גפן וכדומה; מפני שהם דולקים כראוי ואורם זך וצלול. ויש אומרים שהנרות המוצקים שבימינו, העשויים מחומרים משובחים הדולקים היטב ונותרים מוצקים במשך כל זמן הבעירה, עדיפים אף משמן זית; וכן נהגו בבֵית כמה מגדולי ישראל – להדליק בנרות רגילים. אולם, יש אומרים שגם בזמננו מצוה מן המובחר להדליק בשמן זית, משום כבוד הברכה ומטעמים נוספים; וכן מנהג רבים. [שו"ע רסד, א ו־ו, ומשנ"ב כג; ביאורים ומוספים דרשו, 12]
האם ניתן להדליק נרות שבת בתערובת של שמן כשר ופסול?
כפי שלמדנו, חכמינו ז"ל גזרו שלא להדליק נרות שבת בשמנים מסוימים, מחשש שיעברו על איסור 'מבעיר' כדי לשפר את האור. ואם עֵרבו שמן פסול בשמן כשר, אף אם באופן זה הנר דולק כראוי – אסור להדליק בתערובת, מחשש שידליקו בשמן הפסול בפני עצמו; אך אם השמן הכשר מהווה רוב בתערובת, השמן הפסול 'בטֵל' והתערובת כשרה. ושמנים שפסלו חכמים מחשש שיעברו על איסור 'מכבה' בלקיחת חלק מהשמן, או משום שגורמים לדליקה – אסור להדליק בהם אף בתערובת. [שו"ע רסד, ג-ד, משנ"ב יח-יט, וביה"ל ד"ה ולא]