היום נעסוק בנושא: עליה לתורה בקריאת שמע וברכותיה
יום רביעי ד טבת תשעו
האם מותר לעלות לתורה באמצע קריאת שמע?
מי שקראוהו לעלות לתורה באמצע קריאת־שמע וברכותיה - יש מהראשונים שסובר שיפסיק אף באמצע הפרק ויעלה, מפני כבוד התורה; ויש שסובר שלא יעלה, ולדעתו אין זה בזיון לתורה כאשר אינו מפסיק לכבודה בגין עיסוקו במצות קריאת־שמע וברכותיה. בשולחן־ערוך פסק שלא יעלה, אך המנהג לעלות, (למעט בעת אמירת הפסוק 'שמע ישראל' ו'ברוך שֵׁם'); ואם יוכל למהר ולסיים את הפרק שעומד בו, ולפחות שלא לעצור באמצע ענין - יעשה כן. והעולה הן באמצע הפרק והן 'בין הפרקים', לא יקרא יחד עם ה'בעל־קורא'; ויש שכתב שבמקום שנהוג שהעולה ל'מפטיר' קורא את ההפטרה - אם קראוהו למפטיר רשאי לקרוא את ההפטרה. [סעיף ד וס"ק כד-כו; ביאורים ומוספים דרשו, 17 ו־19]
מה הם הדינים המיוחדים לכהן וללוי בקריאת שמע וברכותיה?
האמור לעיל בענין העולה לתורה באמצע קריאת־שמע וברכותיה, הוא בדיעבד, אך לכתחילה אין לקוראו לעלות לתורה; ברם, אם מדובר בכהן או בלוי, ואין בבית־הכנסת כהן או לוי נוסף - נחלקו הפוסקים: יש אומרים שאין לקוראו, ויש אומרים שחובה לקוראו, כיון שאם לא יקראוהו יתכן שיווצר לעז על כשרותו ככהן או כלוי; ולמעשה, ניתן לקוראו 'בין הפרקים', ולכתחילה עדיף שיצא מבית־הכנסת עד שיקראו לאחֵר. ולענין ברכת־כהנים באמצע קריאת־שמע וברכותיה - אם אין במקום כהן נוסף, יברך אף באמצע הפרק, ואם יש כהן נוסף, יצא מבית־הכנסת עד לאחר ברכת־כהנים; ויש שנראה מדבריו כי אף כשיש כהנים אחרים רשאי לברך. [סעיף ד, ס"ק כו, ושעה"צ ס"ק מד; ביאורים ומוספם דרשו, 18]
מה ההבדל קריאת הפרשה השלישית בשחרית לקריאתה בערבית?
חלוקת ה'פרקים' של קריאת־שמע וברכותיה היא: ברכה ראשונה, ברכה שניה, פרשת 'שמע', פרשת 'והיה אם שמוע', פרשת 'ויאמר' ואילך; והברכות 'אמת ויציב' בשחרית, ו'אמת ואמונה' בערבית, אינן נחשבות לפרק נפרד, כיון שאסור להפסיק בין המילה 'אלקיכם' שבסוף פרשת 'ויאמר' למילה 'אמת' אף בשתיקה. בערבית, נוסף הפרק של ברכת 'השכיבנו', ומאידך, יתכן שפרשת 'ויאמר' כולהּ נחשבת ל'בין הפרקים', כיון שמעיקר הדין אין חובה לאומרהּ בערבית. ודיני ה'פרקים' חלים גם על קריאת־שמע שלא עם ברכותיה, לפי החלוקה הנ"ל; ונחלקו הפוסקים בנוגע למי שקיים את המצוה לפני התפילה, אם דיני ה'פרקים' חלים על הקריאה שחוזר וקורא יחד עם הברכות. [סעיף ה, ס"ק כז ו־כט, וביה"ל ד"ה ואלו; ביאורים ומוספים דרשו, 37]