חז"ל אסרו לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת, ואף מלאכה דרבנן. לדעת בעל העיטור, לצורך מצוה מותרת האמירה לגוי אף במלאכה דאורייתא, אך רוב הראשונים חולקים עליו, ונחלקו הפוסקים אם ניתן לסמוך על דבריו במקום 'צורך גדול'. ובמקרה שיש חשש למכשול לרבים, כגון שנקרע חוט העירוב, ולשם תיקונו נדרשת עשיית מלאכה דאורייתא – יש לסמוך על שיטת בעל העיטור ולומר לגוי לתקנו. והגר"מ פיינשטיין התיר אמירה לגוי גם לצורך תפילה וקריאת התורה בציבור, כגון במקרה שהמזגן פועל בבית־הכנסת ביום קר, וגורם לעזיבת המתפללים את בית־הכנסת; וכן מובא בשם הגר"א קוטלר. ואמירה לגוי לעשות מלאכה דרבנן – ואף מלאכה דאורייתא ב'שינוי' – לצורך מצוה – מותרת, ויתכן שהיא מותרת אף לצורך 'הידור מצוה'. אמירה זו מכונָה 'שבות דשבות', כלומר, איסור האמירה לגוי, כיתר איסורי־שבת מדרבנן, מכונֶה בשם 'שבות', וכשמדובר באמירה לעשות איסור דרבנן, הרי זה שבות דשבות. [שו"ע רעו, ב, ומשנ"ב, כד-כה; ביאורים ומוספים דרשו, 41. שו"ע שז, ה, ומשנ"ב, כ; ביאורים ומוספים דרשו, 20]
האם מותר לומר לגוי לתקן את העירוב או לכבות את המזגן בבית הכנסת?
הגה"ק מפיאסענצא זיע"א: "חג הפסח בחינת אהבה, לפי שהאדם מרגיש בעליל את כל מצוות הפסח"
לשם מצת מצוה
ימי ניסן הגדולים...
ליל סדר מוצלח, תלוי מאד ברמת ההכנה...
השנה יהיה רגוע:
מרגישים אבודים מול הבלגן? התחילו בפינוי!
עשה חניית ביניים בניו-יורק, אך ורק כדי להתפלל במנין!
כור ההיתוך הישיבתי
"הלו, אתה, למה לא קמת בזמן? מישהו צריך אותך!"
בהחלטה של רגע החליף הנהג את המספר ל-402!
ה'שירות החשאי'...
הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה