האם מותר לאדם לטייל בשבת בגינתו כאשר כוונתו לבדוק את מצבהּ?

הדף היומי בהלכה י"ט בניסן - סימן ש"ה סעיף כ"ג - סימן ש"ו- סעיף א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מסירת בהמה של יהודי לרועה גוי

מדוע אסור לאדם לעיין בנכסיו בשבת אע"פ שלא עושה בהם מלאכה? ומה הדין באופן שאדם צריך לנסוע מיד במוצ"ש, האם מותר לו לעמוד בשבת במקום שבו עומדים ההסעות ולהמתין עד שתצא השבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ה סעיף כ"ג – סימן ש"ו סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מותר ליהודי למסור את הבהמות שלו לרועה גוי ואין צריך לחשוש שמא הרועה הגוי יעשה בהם מלאכה, כיוון שהיהודי לא מסרם לו לצורך עשיית מלאכה, אלא מסרם לו לצורך שמירת הבהמות, וממילא הרועה מפחד לעשות בהם מלאכה, ובכ"א ימחה בידו אם רואהו עושה בה מלאכה בשבת, ואין לחוש שיוציא אותה חוץ לתחום כי תחומין דרבנן, ולהשאיל או להשכיר לגוי את בהמתו בשבת, אסור, ואע"פ שהיהודי התנה עמו שלא יעשה בה מלאכה בשבת, כיוון שהגוי לא ישמע לו ויאמר, נכון שהוא התנה עמי שלא אעשה בה מלאכה, בכ"ז אעשה בה מלאכה ואשלם לו תוספת על השכירות, וכן לעניין שאילה, הגוי לא ישמע בקול היהודי, אלא יעשה בה מלאכה בשבת ויאמר, אני אפצה את היהודי על כך, משא"כ כשמסר לו לשומרם, אין חשש.

הנביא אומר 'וכבדתו מעשות דרכך ממצוא חפצך ודבר דבר', ואסור להתעסק בחפצי חול בשבת, דהיינו, אסור לאדם לעיין בנכסיו ואע"פ שהוא לא עושה שום מלאכה ורק מתקרב לשדה שלו לעיין מה היא צריכה, בכ"ז הדבר אסור, ורק כאשר ניכרים הדברים שהוא מתקרב לשדה כדי לדעת מה היא צריכה, וכגון שדה הטעונה חרישה או קצירה או השקייה, והוא מתקרב לעיין בה, יש בזה את האיסור.

אסור לאדם לצאת מביתו בשבת וללכת עד סוף התחום למקום שבו שוכרים פועלים כדי שהוא יהיה מוכן מיד במוצ"ש לשכור פועלים, ומשום 'ממצוא חפצך', וכן אסור לו לעשות זאת כדי שיהיה מוכן מיד במוצ"ש להיכנס לבית המרחץ, וכן אם יש לו נסיעה במוצ"ש, אסור לו בשבת לצאת לדרך ולעמוד במקום שבו שוכרים את הספינה או את הקרון כדי שיוכל מיד במוצ"ש לעלות עליהם,  וכל דבר שאסור לעשותו בשבת, אסור גם להתעסק איתו ולקרב את עצמו לדבר זה בשבת.

מותר לאדם להחשיך על התחום כדי להביא בהמתו, וטעם ההיתר בזה מבאר המשנה ברורה, שלעניין יציאה מחוץ לתחום הדין שונה, כי גם בשבת יש אפשרות לצאת מחוץ לתחום ע"י 'בורגנין', דהיינו, אם אדם מעמיד סוכות קטנות של שומרים כשהמרחק ביניהם הוא פחות משבעים אמה ושיריים, יכול ללכת אפילו הרבה מחוץ לתחום, ולכן גם בשבת יכול להחשיך עבור זה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים