יום שלישי כ"ד בכסלו תשע"ח
כיצד יתכן שמותר להנות ממלאכת גוי בשבת רק במשך חצי שעה?
חדר שדולק בו אור מועט, המספיק רק בשעת הדחק, אסור לומר לגוי בשבת להדליק בו אור נוסף; אך אם עבר ואמר לגוי לעשות כן, או שהגוי עשה כן מעצמו – מותר להנות משני האורות יחד הנאה כזו שהיה ניתן להנות מהאור הראשון לפחות בשעת הדחק; ולכן, לדוגמה, אם לא היה ניתן לקרוא בחדר בשעה שדלק רק האור הראשון, אסור לקרוא בו עתה, אך אם היה ניתן לאכול בחדר בשעה שדלק האור הראשון, מותר לאכול בו עתה, על אף שתוספת האור מקֵלה על האכילה ויש בכך הנאה. וכמו כן, היתר זה אינו אלא בעוד שהאור הראשון דולק, אבל לאחר שכבה האור הראשון – וכגון שהיה מחובר לשעון שבת וכבה חצי שעה לאחר שהדליק הגוי את האור הנוסף – אסור להנות מהאור הנוסף שהדליק הגוי, שהרי זו הנאה גמורה ממלאכת הגוי. [שו"ע רעו, ד, ומשנ"ב לב]
גוי הפעיל תנור חימום בשביל תינוק – האם מותר לגדול להנות מחוּמוֹ?
באֵזורים הקרים, מותר לומר לגוי בשבתות בחורף להפעיל תנורי חימום והסקה עבור ילדים קטנים, וממילא מותר גם לגדולים להנות מהחימום; אך אם כוונת הגוי בהפעלת החימום היתה במפורש גם לשֵׁם הנאת הגדולים, אסור להם להנות הימנו. אולם, כשקר במיוחד, מותר לומר לגוי להפעיל את החימום גם עבור גדולים, כיון שלענין קור כבד נחשב כל אדם כ'חולה שאין בו סכנה'. ומה נחשב ל'קר במיוחד'? יש שכתב דהיינו כשהמים שבחוץ קופאים, או שקיים חשש שיבואו לידי חולי; ויש שכתב שאין שיעור מדויק לדבר, כיון שתחושת הקור משתנה מאדם לאדם. ויש אומרים שכך הדין גם במקרה שהקור החזק נגרם ממזגן שהופעל בטעות בחורף בתוכנית קירור, ומותר לומר לגוי לכבותו. [שו"ע רעו, ה, ומשנ"ב לח-מ; ביאורים ומוספים דרשו, 52]
האם מותר לומר לגוי להפעיל מזגן ביום קיצי חם במיוחד?
כאמוּר, ביום קר במיוחד, כולם נחשבים כחוֹלים לעניָן אמירה לגוי להפעיל את החימום. ונחלקו הפוסקים בנוגע לאמירה לגוי להפעיל מזגן או מאוורר ביום חם במיוחד: יש מתירים על פי דברי האחרונים שהסיבה לכך שכולם נחשבים כחוֹלים לענין קור היא משום שהורגלו לחמם, ואף בזמננו, הורגלו לקרר בקיץ, ולכן מותר לומר לגוי להפעיל מזגן ומאוורר; והוסיפו עוד, שבמכשירי קירור אין חוט לוהט, ואין בהפעלתם אלא הולדת זרם חשמל, שהיא איסור דרבנן, ואמירה לגוי לעשות מלאכה דרבנן מותרת במקום צער. ברם, יש מגדולי הפוסקים שסוברים שהולדת זרם חשמל אסורה מדאורייתא; וכן יש אומרים שהסיבה שכולם נחשבים כחוֹלים לענין קור היא משום שהקור עשוי להביא לידי חולי, ואילו בחוֹם אין חשש חולי, ואסור לומר לגוי להפעיל מזגן או מאוורר. [ביאורים ומוספים דרשו רעו, 53]