באיזה אופן אסור להנות מחמץ שעבר עליו הפסח ?

י"ב כסלו תש"פ - סימן תמ"ז - סעיף י"א- אמצע הסעיף בהגה "ובפחות משישים"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לאכול לאחר הפסח חמץ שהתערב בשישים לפני פסח?ועל מה אמר המ"ב שבשעת הדחק יש לסמוך להקל?שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תמ"ז סעיף י"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

חמץ שעברו עליו בפסח משום בלי יראה ובל ימצא, חז"ל אסרו אותו לאחר הפסח באכילה ובהנאה, אבל אם לא עברו עליו בפסח בבל יראה ובל ימצא, ולא היה בשהייה שלו בפסח איסור דאורייתא, אע"פ שהיה אסור להשהות אותו מדרבנן, לאחר הפסח אין עליו איסור של חמץ שעבר עליו הפסח, כגון, חמץ שהתערב בהיתר, אם ההיתר מרובה, ומדאורייתא האיסור בטל בהיתר, אע"פ שמדרבנן אסור להשהות את התערובת הזו בפסח, אם הוא השהה את התערובת הזאת, הדין הוא, שלאחר הפסח התערובת מותרת.

חמץ שעבר עליו הפסח, ויש איסור דאורייתא להשהות אותו, והוא השהה אותו, ולאחר הפסח הוא אסור באכילה ובהנאה, זה הכל רק כאשר החמץ בעין, ולא כאשר החמץ מעורב, ושיעור התערובת יבואר לקמן.

מבאר המ"ב, חמץ שהתערב לפני פסח בשישים, דהיינו, שישים בהיתר אל מול החמץ, החמץ מותר לאחר הפסח, ואפילו לדעת היש חולקים בסעיף ד' שסוברים שחמץ בתערובת אסור בפסח משום חוזר וניעור, מ"מ אם השהה את התערובת עד לאחר הפסח, מותר לכ"ע אפילו באכילה, כי לא עברו בשהייתו על איסור דאורייתא, ואם החמץ התערב בפחות משישים, אסור להשהות את התערובת הזאת, לא רק בפסח עצמו, אלא גם לאחר הפסח, ואם יש כזית בחמץ אע"פ שאין שיעור של כזית בכדי אכילת פרס אלא ההיתר מרובה מכדי אכילת פרס, הדין הוא, שהתערובת כולה אסורה מדאורייתא, וזה דווקא במין בשאינו מינו, אבל במין במינו, מן התורה חד בתרי בטל, ולכן לאחר הפסח לדעת המג"א מותר, אבל לדעת הא"ר, אפילו באכילה אסור, אבל בהנאה מותר.

חמץ שהתערב בפסח עצמו בשוגג בשישים, לא עבר בבל יראה, ומותר לאכול אותה ולהנות ממנה לאחר הפסח, וגם חמץ בעין שעבר עליו הפסח והתערב לאחר הפסח, התערובת מותרת, כיוון שחז"ל גזרו על חמץ שעבר עליו הפסח רק כשהוא לבדו, ולא כאשר התערב בשישים שאז מותר, והמ"ב אומר, שיש פוסקים שאומרים, שחמץ שעבר עליו הפסח והוא התערב, מספיק אפילו רוב בהיתר בלי שישים כדי להתיר אותו, כיוון שחז"ל לא גזרו על חמץ שעבר עליו הפסח כאשר הוא בתערובת, ומסיים המ"ב, שבמקום הפסד מרובה או בשעת הדחק, יש לסמוך להקל, שחמץ שעבר עליו הפסח והוא בתערובת ויש רוב בהיתר, אפילו אין שישים, התערובת מותרת באכילה ובהנאה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים