ואשתומם בחברון
הסליחות של ערב ראש השנה מכונות בפי רבים כ'סליחות – זכור ברית', על שם התפילה של 'זכור ברית אברהם ועקדת יצחק, והשב שבות אהלי יעקב, והושיענו למען שמך'. למעשה, לא רק סליחות אלו, אלא בכל ימי הסליחות מוזכרים האבות והאימהות כציר משמעותי מאוד בתפילותינו.
בראש השנה וביום הכיפורים אנו מתחננים: "עוד יזכור לנו אהבת איתן אדוננו, ובבן הנאמן ישבית מדייננו, ובזכות התם יוציא היום לצדק דיננו…".
מה מתאים, אפוא, בימים כאלו לפקוד את מקום קברות האבות הקדושים במערת המכפלה, אשר בחברון עיר האבות.
למקרא דברים אלו רבים ירימו גבה בתמיהה, מה יש כאן לחדש? – בוודאי נוסעים לחברון בתקופה זו של ימי הסליחות או עשרת ימי תשובה, ופועלים עבור שנה טובה ומתוקה בזכות האבות הקדושים יסודי האומה.
אכן, אלפים ורבבות נוהרים אל מקום קדוש זה מדי שנה, מאז התחדשה האפשרות להגיע למקום לפני כמה עשורים, אולם, לא הכל יודעים על כך.
בנימה אישית, זה כואב. פוגשים לפעמים יהודים מאנ"ש ששיבה נזרקה כבר בזקנם ומעולם, אבל מעולם, הם לא היו בקברי האבות. הדבר נובע מפחד כלשהו, שאפשר להבינו, אך בכל זאת דומה כי אילו היו יודעים את גודל הענין והסגוליות המופלאה, הטמונה בתפילה במקום קדוש זה, לא היו חושבים פעמיים. היו קמים ונוסעים.
יהודים מרחבי העולם באים לארצנו הקדושה, כאשר אחת ממטרות נסיעתם היא ההגעה לחברון למערת המכפלה. ואילו, כאן במרחק שעת נסיעה קצרה, ישנם מי שמעולם לא טעמו טעם מתוק זה של גן עדן בפקידת קברי האבות.
תאמרו זה מסוכן. אכן יתכן כך והאמת כי גם נסיעה לכותל המערבי כרוכה בסכנה, אך יהודים מאמינים מעולם לא הסתכלו על כגון דא, בהליכה עאל מקומות קדושים, אלא אם כן יוצאת הוראה ברורה מכוחות הבטחון שיש להימנע מלהגיע, אך כל עוד אין הוראה כזו, ולדעת כל המומחים אין סכנה מהותית בדבר, חבל מאד להפסיד מתנה טובה כזו שיש לנו כיום בעודנו בגלות.
רצוי לעקוב אחר הפרסומים, מתי יש שעות כניסה מאורגנות ליהודים ודרכי תחבורה, ולעשות נסיעה כזו בימי הרחמים והרצון האלו. דווקא כיום, כאשר יהודים תרים ומחפשים אחר סגולות ועתות רצון לסוגיהן, כאן המקום להעיר על מקום תפילה עילאי ונשגב שכזה, שבוודאי ניתן לפעול בו גדולות ונצורות, בעמדנו בזעקה: 'זכור לאברהם וליצחק ולישראל עבדיך אשר נשבעת להם בך'.
(מתוך עיתון 'המבשר' כ"ד באלול תשע"ח. ביטוי הולם / הרב י. טוורסקי)