התפרסם ברבים המעשה עם הגב' רחל אדרי מאופקים, שהיתה שבויה יחד עם בעלה בידיהם של חמישה מחבלים רצחניים, ובחסדי שמים הצליחו להינצל מהם נגד כל הסיכויים, לאחר שכוחות הביטחון פרצו לדירה והצליחו לפגוע בכל המחבלים במהירות עצומה, לפני שיספיקו לפגוע בבני הזוג אדרי.
לאחר שזכתה להינצל, פנתה הגב' אדרי בבקשה לנשות ישראל היקרות, וביקשה מהן להתחיל ולהקפיד על הדלקת נרות שבת מדי ערב שבת, כדי להודות לה' על הנס שנעשה לה, וכדי להוסיף זכויות לעם ישראל.
שאלה: בעקבות הקריאה הנחרצת, החלה אשה מסוימת להדליק נרות שבת, וכששאלה כמה נרות מדליקים, נאמר לה שצריכים להדליק שני נרות. אומנם, אשה שהחסירה שבת אחת את הדלקת הנרות, צריכה להדליק נר נוסף כל ערב שבת, בתורת קנס. ואם החסירה שתי שבתות, עליה להוסיף שתי נרות.
עמדה אותה אשה וחישבה כמה שבתות לא הדליקה נרות, ומצאה שיש לה 1,342 שבתות שחלפו מאז הבת מצוה שלה ועד כה, ובאף אחת מהן לא הדליקה נרות רח"ל.
נשאלת השאלה, האם עליה להדליק עכשיו 1,344 נרות מדי שבת, או שהיא יכולה להסתפק רק בשני נרות, או שמא צריכה להדליק שלושה נרות, שניים מעיקר הדין ועוד אחד בתורת קנס על כל השבתות שלא הדליקה?
תשובה: על פניו אפשר לדמות זאת למה שכתוב במשנה במסכת שבת פרק 'כלל גדול', שמי שאינו יודע עיקר שבת ועשה מלאכות הרבה בשבתות הרבה אינו חייב אלא חטאת אחת, ואם כן גם כאן, אם האשה לא ידעה עיקר שבת מדין 'תינוק שנשבה', בוודאי יכולה להסתפק בהוספת נר אחד לכל השבתות יחד, ותדליק כל יום שישי שלושה נרות בלבד.
אומנם, עדיין יש לנו מקום להסתפק מה יהיה במקום שבו יש מצב של 'היודע עיקר שבת', אשה שכבר היתה מדליקה אבל ל"ע התרחקה והפסיקה, האם היא כן תחויב להדליק כל שבת מספר נרות כמספר השבתות שהחסירה?
פסק על כך הגאון רבי מרדכי שוורץ שליט"א מרבני בית הכנסת קאלשיץ, שאף שמעיקר הדין אולי היה מקום לחייב בהדלקת מספר נרות גדול כל כך, בוודאי אין לנהוג כך, מפני תקנת השבים, ו'כתקנת מריש', שאמרו חז"ל שמי שגזל קורה מחברו, והשתמש בה כדי לבנות בית, אינו צריך להרוס את הבית כדי להחזיר לחברו את הקורה שגזל, ויכול להשיב לו ממון תמורתה, אף שהחבר מתעקש לקבל דווקא את הקורה, וזאת, כדי שלא תינעל דלת בפני הגזלנים לשוב בתשובה.
אף אנו נאמר, שבוודאי אם נחייב נשים שחוזרות בתשובה להדליק מאות ואפילו אלפי נרות בכל יום שישי, יהיה הדבר בבחינת נעילת דלת חלילה, ולכן צריכים לפסוק להן להדליק שלושה נרות, שניים כמנהג ישראל מקדמת דנא, ועוד אחד בתורת קנס, וממילא רוב הנשים מדליקות יותר משניים, ונהרא נהרא ופשטיה.
(מתוך מאמר נרחב ב'לקראת שבת')