שאלה: לעניין ההנהגה בחיפוש ד' מינים, אם מוצאים מין כשר ומחפשים אחר יותר טוב, כמה זמן יש לבטל מתורה על זה?
תשובה: אבי הגאון רבי נחום מאיר קרליץ זללה"ה, אחר נישואיו ראה שהחזו"א ביטל הרבה זמן על קניית ד' מינים, ושאלו אמאי לא יסתפק בד' מינים כשרים ולנצל את שאר הזמן ללמוד במקום לחפש את המהודר, והשיב החזו"א שבאמת הוא מחפש רק ד' מינים כשרים, והיינו דסבירא ליה שכל זמן שיש חששות שאינם כשרים יש לבטל כדי למצוא כשר ודאי, והכא נמי אתרוג עם בלעטלאך, י"ל שיש חשש. וזה נוגע להרבה עניינים לבטל תורה בשביל הידורים, רק שצריך לדעת מה נקרא הידור ומהו חשש.
שאלה: האם אדם ישן פטור מסוכה שיהיה מותר להוציאו מהסוכה כשישן?
תשובה: גם ישן חייב במצוות ולכן אסור להוציאו דמבטל ממנו מצות עשה.
שאלה: מי שיש מעל סוכתו חבלי כביסה או סורגים – האם הסוכה נפסלת בכך?
תשובה: יש מחמירין בזה, והעצה להניח סכך כשר ביניהם וכיון שכ"ז רק לחומרא א"א לתבוע משכנו להסירם לימי הסוכות.
שאלה: סיכך תחת חבלי כביסה של חברו, ואח"כ הסיר שכנו את החבלים – אם ינענע שוב הסכך?
תשובה: כיון שזוהי רק חומרא שלא לסכך חבלי כביסה א"צ להחמיר לנענע.
שאלה: כביסה התלויה ע"ג סוכתו – האם פוסלת את הסוכה?
תשובה: אם יש פרוץ מרובה על העומד – הסוכה כשרה, וגם עומד מרובה על הפרוץ אם הבגדים מתנופפים ברוח אי"ז סכך שפוסל כיון שהוא סכך עראי.
שאלה: האם מותר לבנות סוכה ברשות הרבים במקום שעוברים שם רבים?
תשובה: אם משאיר לבני רה"ר מקום ראוי לעבור – מותר לו לבנות וא"צ רשות כלל דכולם מצווים לבנות סוכה.
שאלה: נוי סוכה שמונח בסוכה ואינו מחובר לסכך או לדפנות – האם דינו כנוי סוכה?
תשובה: נאסר בהנאה גם כשאינו מחובר כלל, ולכן בהניח עציץ שיהי' כל החג בסוכה נאסר לכל החג, אבל פמוטים יפים שמיועדים להדלקה לשבת ויו"ט אי"ז סוכה דאי"ז שייך לסוכה.
שאלה: וילונות התלויים לנוי סוכה – האם מותר להזיזם בשבת?
תשובה: אם נעשה לפתיחה וסגירה מותר, דלא הוקצה מהשימוש בו, אבל בהיה נעוץ מכל צדדיו ונפרד החיבור כעת אסור לסלקו.
שאלה: בדין שצריך לסלק כלי אכילה לאחר אכילה מהסוכה – האם צריך לעשות זאת מיד לאחר אכילה?
תשובה: לאחר שכל בני הסעודה סיימו לאכול, מסלקים את כלי האכילה שכן דרך הסעודה וא"צ שכל אחד שסיים לאכול יסלק.
שאלה: האם אפשר להתלבש בסוכה, וכן האם משחקי ילדים בסוכה זה בכלל 'תשבו כעין תדורו'?
תשובה: דברים אלו מותרים, דהם בכלל 'תשבו כעין תדורו' ואי"ז בזיון לסוכה.
שאלה: מי שחם לו בסוכה או קר לו מאוד – האם צריך לקנות מזגן או תנור שלא יהיה מצטער ויהיה חייב בסוכה?
תשובה: אם זה במקום שכל הזמן חם או קר, א"כ ה"ז בכלל בניית הסוכה שמחוייב בה, אבל אם זה במקום שבלילה לא חם שם כ"כ ואינו מצטער אין צריך להוציא ע"ז.
שאלה: הקונה 'אתה הראית' עבור לימוד ש"ס עד שמחת תורה הבא, ועדיין נשאר לו הרבה – האם אפשר להתיר הנדר?
תשובה: לכתחילה, בודאי אסור להתיר נדרי מצוה, ולכן עליו להשלים לימוד הש"ס אפילו בשנה הבאה עד שיגמור, ואם בכל זאת מפריעו מסדרי הישיבה – יש לעשות שאלת חכם.
**
מה שיש אומרים שבעיר קלם היו דנים את חשיבות האדם לפי הפסוקים שקיבל בעלייתו לתורה, אי אפשר לבנות על זה, ואע"פ שיש ענין של 'הקרו לו פסוק', מ"מ מהיכי תיתי דזהו בכלל, ומאי דאיתא איתא. וסיפר רבינו שליט"א ששמע מאביו זצוקללה"ה שבשמחת בית השואבה שהיו מכבדים הפסוקים, היה לכל אחד מכוון בפסוק שכבדוהו והיינו שלכתחילה היו מסדרין כן.
(מתוך העלון 'נשיח בחוקך', סוכות תשע"ז)