קרבנות לעתיד לבוא

שאלה

הרמב"ם כתב בטעם הקרבנות שנצטוו ישראל משום שהיו רגילים להקריב ואי אפשר להוציא זאת מהם משום כך נצטוו להקריב לה' (בערך אין לי את הכתוב כרגע)
ושאלתי שכיום רוב רובו של העולם אין להם עסק עם הקרבת קרבנות ואף נחשב לדבר זר ובלתי ראוי מה הטעם שיקריבו קרבנות בבי"א מאחר שלכאורה לפי טעמו של הרמב"ם כיום אין צורך לזה

תשובה

שאלה מעולה, והדבר מראה על חשיבה יסודית ומעמיקה, וניסיון שלא להבין את הדברים בצורה שטחית

באופן כללי הרמב"ם בספרו מורה נבוכים גילה לנו רובד מאד מסוים מטעמי פשוטו של מקרא, והוא ראה צורך לחבר את בני דורו לרובד זה. ברור שטעמי המצוות כוללים הרבה הרבה מעבר לדברים הללו, וגם הרמב"ם מעולם לא שינה ולו קוצו של יוד בהלכה ע"פ טעמי המצוות שכתב במורה נבוכים. ולכן גם במקרים שאנחנו רואים שחלק מהטעמים של הרמב"ם של מצוות שונות שבאו להרחיק אותנו למשל מעובדי עבודה זרה, לא רלוונטים משום שאף אחד לא מכיר אותם ואת שיטתם, המצוות קיימות בכל תוקפם.

אבל צריך לזכור משהו הרבה יותר עמוק, כשעם ישראל היה בארץ ישראל במשך כל שנות המלכים עד חזקיהו המלך, כולל את המלכים מבית דוד הישרים והטובים ביותר, הם לא הצליחו לעקור מעם ישראל את עשיית הבמות להקרבת קרבנות לשם שמים למרות שהוא איסור כרת החמור ביותר. והסיבה לכך נעוצה במה שאחאב אמר לרב אשי שאילו היית בימינו היית מפשיל את הגלימה ורץ לעבוד עבודה זרה, הכמיהה לרוחניות ולהרגיש את הקרבה לבורא ע"י קרבן, אמורה להיות משהו שטבעו בנפשו של כל אחד ואחד. התורה דרשה דבר שעד חזקיהו המלך עם ישראל לא הצליח להתמודד עם זה, תכבוש את האורות את רגשי הקדושה את הכמיהה להתקרב לבורא יתברך ע"י קרבן.
מאז ששנשחט היצר הרע של עבודה זרה נפסק גם הנבואה ורוח הטהרה ששררה בעולם, משום שהדברים תלויים זה בזה כשיש יצר להתקרב לבורא עולם, להקריב קרבנות, לעבוד אותו להרגיש אותו בחוש, מי שינצל זאת נכון בעבודה קשה מאד יגיע לנבואה, ומי שינסה רק לספק את היצר ולהמשיך הלאה לא יתגבר יעשה זאת בדרך הקלה של עבודה זרה.
בעזרת השם בקרוב בימינו כשמשיח יגיע והשם יערה רוח ממרום ויחזור רוח הנבואה והטהרה לשרות בעולם, השאלה שלך לא תהיה רלוונטית.

ברכה והצלחה
הרב יהודה סטורץ
בית הוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א