רחיצת זקן

שאלה

הרב כתב לי בעבר שיש מקום להקל באמירה לנכרי לצורך ניקוי זקן, משום כבוד הבריות.
רציתי לשאול שתי שאלות בענין זה:
א. במידה והזקן כבר אינו 'בר דעת', ואינו מבין ומודע לנעשה אתו, האם גם במצב זה יש 'כבוד הבריות' [ראיתי שלגבי קטנים מובא בפוסקים מח' בענין לגבי יציאה מהתחום לצורך עשיית צרכים].
ב. בדיני אמירה לנכרי – האם ניקוי הזקן, נחשב ל'הנאה' או ל'סילוק נזק'. יש בזה נפק"מ לדעת חלק מהפוסקים המתירים רמיזה שלא בלשון ציווי עבור סילוק נזק [חיי אדם, כלכלת שבת ועוד]?
תודה רבה

תשובה

ר' חננאל שלום וברכה

זקן שאיבד את שפיות דעתו זה בודאי כבוד הבריות גם לסוברים שבקטן שדרכו בכך אינו כבוד הבריות.

ניקוי אדם זה סילוק נזק.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א