יש לי סיר מצופה שיש, אני יכול להכשיר אותו לפסח?

שאלה

שלום רב לרבני המכון שליט"א,

יש לנו סיר עם ציפוי שיש. בכל השנה אנחנו משתמשים בו בחמץ גמור. האם ניתן להכשירו לפסח? ואם ניתן, האם אפשר לעשות זאת בבית?

בשנים כסדרן לא הייתי שואל כזו שאלה, ואני שואל זאת רק בעקבות המצב שנוצר בעקבות מגפת הקורונה.

תשובה

תשובת רבני המכון:

שלום וברכה

 

באופן עקרוני, שיש ודומיו דינם ככלי אבן שמועילה להם הגעלה, כמו שמפורש בשו"ע (או"ח, סי' תנא ס"ח). וראה בתשובתו של ראש המכון בעבר הגאון האדיר רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל, בספרו שו"ת 'מעשה-חושב' (חלק ה, סימן כ) שהעלה להלכה שכך הדין גם לגבי שיש יצוק.

אמנם לא הצלחנו בשעתו לוודא שבסירים הללו, עליהם שאלת, אשר לדברי היצרנים מצופים אבן שיש בפטנט ייחודי למטרת בישול בריא ואיכותי יותר, לא מעורבים גם מרכיבים אחרים, שאולי נידונים כחרס. אלא שמובא בדברי הפוסקים (עי' דרכ"ת סי' קכא סוסק"כ (לגבי כל כלי המורכב ומשולב ממתכת ומחרס דאזלינן בתר רוב המרכיבים.

לפיכך, אנו מורים כי בכלים שלא השתמשו בהם בחמץ בפועל, אלא על כיריים של חמץ ובסביבה של חמץ, בוודאי ניתן להכשירם,  ואין צריך להחמיר בהם. אבל בכלים שהשתמשו בהם בחמץ ממש ראוי להחמיר, ובשעת הדחק ממש ניתן להקל להגעיל זאת שלושה פעמים זה-אחר-זה, בצירוף דעת בעל-העיטור (שהובאה בדברי הטור, יו"ד, סי' קכא) הסובר שהגעלה ג"פ מועילה גם לכלי חרס, וכמו שמצינו בדברי הפוסקים (עי' שע"ת, סי' תנא סוסק"א) דבשעת הדחק ובצירופים נוספים סומכים ע"ז.

ולגבי השאלה של ההגעלה בבית, הנה לגבי הגעלת כלים חדשים, שהיא לחומרא בעלמא,  מקילים בהגעלה מצד אחד ע"י הרתחת מים בתוך הכלי עד שיעברו על גדותיו. אך בהגעלת כלי חמץ לפסח אין להקל בזה, ויש למצוא את הדרך להגעילו בתוך כלי גדול שהרתיחו בו מים עד שיעלו בועות כדת וכדין.

 

בברכת פסח כשר ושמח

'והסירותי מחלה מקרבך'

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)