אצלנו בבניין הותקנו מצלמות אבטחה, איך נוכל לצאת ולהיכנס בלי לחלל שבת?

שאלה

שלום,

ברצוני לקבל עזרה והבהרה בפסיקה לגבי 'מעבר דרך מצלמות אבטחה בשבת'.

בבניין הציבורי בו אני גר ישנה השחתה חוזרת ונשנית במשך תקופה ארוכה זה מכבר, משהו כמו שנתיים.
בנוסף לכך יש שמועות שמסתובבות בין הדיירים על חשד לפעילות פלילית אשר מתרחשת בסמוך למבנה ובתוכו.
לפני תקופה ניהול הבניין עבר לידי חברה חיצונית אשר עזרה לנו להתקין מצלמות אבטחה במעגל סגור.

רוב דיירי הבניין מעוניינים בהקלטה של כל החלל הציבורי בכלליותו 24/7, אפילו במעלית.

בעקבות זאת הפנה אחד הדיירים את תשומת לבי לפסיקה שלכם בנושא. קראתי את הדברים אולם לא הצלחתי להגיע למסקנה ברורה, והייתי רוצה לדעת האם לאור המצב המתואר לעיל, ולפי האמור בפסיקה שלכם בסעיף ד' 'הצעות למעבר ללא חשש', קיימת אפשרות להשאיר את המצלמות כשהן פועלות גם במהלך שבת, לפחות עד שנוודא שפעולות ההשחתה פוסקות, אולי בזכות אפקט ההתראה, שיעזור לשמור על הבניין ועל כל הגרים בו.

מקווה לקבל מכם תשובה בהקדם ובתודה מראש

תשובה

תשובת רבני המכון

שלום וברכה

כפי שאנו מבינים כבר ראית את התשובה ההלכתית של ראש המכון המנוח הגאון האדיר רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל בנושא זה, על כל ההצעות המופיעות בה.

בדרך-כלל איננו מאשרים שימוש במצלמות אבטחה כמות שהן, שלא למטרות ביטחוניות מובהקות, שיש בהן סרך של פיקוח-נפש, ובמיוחד לא במקום שהדיירים עצמם יש להם עניין ותועלת מפעילות המצלמות.

נוכל רק לפרט לכם את שתי הדרישות המינימליות שיש להקפיד עליהן אם רוצים בכל זאת להקל בזאת.

  1. שלא יפעל בשבת שום מסך עליו מוקרנות התמונות.
  2. שהמצלמה תעבוד ברציפות מלאה (בשבת לפחות), לא רק בצילום, אלא בהקלטה מלאה ואגירת כל התמונות של משך כל השבת (יממה שלמה רצופה), ללא שום תגובה מיוחדת כתוצאה מחיישן תנועה.

בנוסף, נוכל לספר לכם כי חב' 'קוריץ -מערכות אבטחה' קיבלה לאחרונה את אישורנו ההלכתי להתקנת מצלמות אבטחה לפי כל דרישותינו ההלכתיות. היה כדאי שתפנו אליהם, לשמוע מפיהם אם יש להם כבר מערכות זמינות כאלו להתקנה , ולבדוק מולם האם יוכלו להסב את המערכות הקיימות אצלכם לפי הנחיות המכון. מובן שבמקרה שכזה יהיה עליכם גם לבדוק האם יש שינוי במדיניות האחריות של החברה או לחילופין לקבל אחריות מחב' 'קוריץ – מערכות אבטחה'.

בברכה מרובה

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)