יחס בן תינוקות שנשבו לעושה מעשה עמך

שאלה

שלום לכבוד הרב
מקובל בפוסקי זמננו להתייחס לאחינו החילונים "כתינוקות שנישבו" ולראות את מעשיהם כאנוסים. לכאורה זה אמור להיות לגבי דיני מעלים ולא מורידים וכדו', ואולם לגבי המצוות שעליהם נאמר שהם שייכים רק ב"עושה מעשה עמיך" ו"אחיך במצוות" לכאורה גם אם נגדיר חילוני כאנוס הוא עדין לא עושה מעשה עמיך שזאת נראת הגדרה חיובית של עשיית מצוות. [נפק"מ להלכות לאיסור לה"ר, ריבית, הונאה, וקללה, ומצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך]. אשמח לדעת מה דעת כבוד הרב, וכן אם יש מקורות שכותבים להדיא חילוק זה

תשובה

שלום וברכה

עושה מעשה עמך הכוונה שהוא חלק מעם ישראל, ולא שהוא בפועל עשה מצוות חיוביות, ע"פ הוראת החזון איש חילוני הוא תינוק שנשבה שלא קיבל חינוך נכון ולכן אינו מוציא את עצמו מכלל ישראל במעשיו.
אדם שהוא לא עלינו חרש או שוטה, אף שאינו מקיים מצוות הוא חלק מעם ישראל ואסור לדבר עליו לשה"ר ולקללו וכו', ופשוטו של מקרא לא תקלל חרש, ואין מקרא יוצא מידי פשוטו.
ברכה והצלחה
הרב יהודה סטורץ
בית הוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א