התרת נדרים וקללות

שאלה

רציתי לשאול אם ביקשתי פעם משהו ממש לא טוב שיקרה לאנשים מסויימים ואחרי זה אבא שלי עשה עלי התרת נדרים לפני ראש השנה או אחרי בלי שידעתי אבל הוא כיוון עלי בכללי בלי לדעת מה אמרתי אז האם זה נקרא שהוא התיר לי את מה שביקשתי? ואם לא אז מה אני צריכה לעשות בבקשה?

תשובה

שלום וברכה

לבקש מהשם שיקרה דבר לא טוב לאנשים לא קשור להתרת נדרים, צריך פשוט להתחרט על כך, ולבקש מהשם שיקרה לאנשים הללו דברים טובים ושיבטל את דיבורים הלא טובים שדיברנו.

נדר זה אם התחייבתי בלשון של נדר או שבועה וכדומה או שהתחייבתי לעשות משהו טוב, ועל זה עושים התרת נדרים. וגם צריך להזהר מכך מאד, משום שגם אם מקיימים את הנדר, עצם זה שאנחנו נודרים ובוודאי עם נשבעים זה יכול חס ושלום לגרום לנו דברים מאד לא טובים, ואם בכל זאת זה קרה צריך למהר לעשות התרת נדרים.

לפני ראש השנה עושים שוב, כדי שאם חס ושלום נכשלנו במשך השנה ונדרנו, לא נגיע ליום הדין כשמידת הדין מתוחה עלינו.

ראוי מאד להמנע מלבקש מהשם דברים לא טובים לאנשים, משום שזה נקרא קללה, ומצד שני כשמתפללים למען יהיו ומאחלים להם טוב זה נקרא ברכה. והשם הבטיח לאבות הקדושים שמי שיברך את עם ישראל יהיו מבורך, ומי שההיפך חס ושלום ההיפך. ולכן צריך להזהר מאד, ובכל פעם שאנחנו נכשלים חס ושלום כדאי מהר לברך את אותו יהודי, ולהביא עלינו ברכה.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א