העמידה לפני הכהנים בשעת הברכה
* העומדים בשטח שמאחורי הכהנים, או במקביל אליו – צריכים לעבור אל השטח שלפני הכהנים או המקביל אליהם.
* הנותר בשעת ברכת כהנים בשטח שמאחורי הכהנים – מראה בכך שאין הברכה חשובה בעיניו עד כדי שיטרח לקבלהּ פנים אל פנים, ולפיכך אינה חלה עליו.
* אם העומד מאחורי הכהנים נמצא באמצע תפילת 'שמונה עשרה', או שכדי לעמוד לפני הכהנים נדרש ממנו לעבור לפני המתפלל – יעמוד במקומו, ומכיון שהוא אנוס לעמוד שם, הברכה חלה עליו.
הפסקת הכהן בתפילתו לצורך ברכת כהנים
* כהן העומד באמצע תפילת 'שמונה עשרה' – יש אומרים שאם לא קראוהו לברך ברכת כהנים, לא יברך אלא כשאין כהנים אחרים, ויש אומרים שאף אם קראוהו לא יברך אלא כשמסיים את ברכת 'מודים' יחד עם הש"ץ.
* כהן העומד באמצע פסוקי דזמרה וקראוהו לברך ברכת כהנים – יפסיק ויברך אף אם יש כהנים אחרים בבית הכנסת; ויש שכתב שאף אם לא קראוהו יפסיק ויברך.
הכהן הראוי לברכת כהנים
* כהן שאינו הוגה את מילות ברכת הכהנים כראוי – לא יברך; אך אם רוב ככל בני המקום הוגים את המילים כמותו – יברך.
* ילד כהן לא יעלה לדוכן לבדו, אך מעת שיודע לפרוש את כפיו ולהפריד את אצבעותיו כמנהג הכהנים, רשאי לעלות לדוכן יחד עם כהן 'גדול'.
* כהן שהרג אדם בין במזיד ובין בשוגג – נפסל מלברך ברכת כהנים, אף אם שב בתשובה; ויש מתירים בשב בתשובה; וכך פסק הרמ"א; ויש מתירים בשב בתשובה רק אם הרג בשוגג.
* כהן שהמיר את דתו בין במזיד ובין בשוגג – נפסל מלברך ברכת כהנים, אף אם שב בתשובה. ויש אומרים שאם שב בתשובה הריהו כשר לברכה, וכך פסק הרמ"א.
* כהן הרגיל לחלל שבת בפרהסיא, דהיינו בפני עשרה אנשים מישראל, או באופן שידע כי הדבר יתפרסם – נפסל מלברך ברכת כהנים.
* כהן שהרג אדם פסול מלברך ברכת כהנים. ואם אין עדים שהרג, אלא זוהי שמועה בלבד, אין למונעו מלברך, אך כמובן – אם הוא עצמו יודע שהרג, אינו רשאי לברך.
דינים שונים בברכת כהנים
* אסור לכהן להוסיף ברכה על שלושת הפסוקים של ברכת כהנים, או לגרוע מהם, ואם עשה כן – עבר על 'בל תוסיף' או על 'בל תגרע'. ואיסור ההוספה הוא רק בסמוך לשלושת הפסוקים.
* כהן שטרם קרא קריאת שמע או טרם התפלל, והגיע לבית הכנסת לפני סוף זמן קריאת שמע או תפילה, ועד שיגיעו לברכת כהנים יחלוף הזמן – יקרא קריאת שמע ויתפלל מחוץ לבית הכנסת.
* בימינו כל הכהנים מכסים את פניהם וידיהם בטלית, ואת רגליהם בגרביים, כך שאין חשש להיסח הדעת, ולכן רשאי אף כהן שיש מום בפניו, בידיו או ברגליו, לברך ברכת כהנים.
* כהן שהוצרך לנקביו בסמוך לברכת כהנים, במידה כזו שמסוגל להמתין במשך 'שיעור הילוך פרסה' (72 דקות) ללא עשיית צרכיו – יש שהורה שכיון שברכת כהנים היא מצוה מן התורה, רשאי לברך.
ברצוני להצטרף לניוזלטר